Onderwerp: Van 993 naar 944 Turbo

Van 993 naar 944 Turbo 1 maand 1 week ago #265728

  • Daxmanian
  • Daxmanian's Profielfoto
  • Offline
  • Meer Details
    • Berichten:230
Voor ik de 993 had had ik een 3.2.
Heel leuke wagen maar voor mij net iets te "basic". Dan de 993 gekocht, fenomenale wagen op alle vlakken....maar ja, af en toe wil je iets anders en dan bijna ook nog het dubbele gekregen dan wat ik ervoor betaald had dus ja, verkocht.

Dan de 944 Turbo, ook hele leuke wagen. Rijdt en stuurt heel fijn maar mis toch wel het aggresieve van de 993.
De turbo is heel snel maar het duurt effe voor hij wakker wordt, de turbo lag dus. De 993 reageerde veel feller op pedaal druk.
Nu ben ik er wel stilaan aan bezig om de 944 wat te moderniseren en te upgraden zodat het turbogat wat kleiner wordt en de pedaalrespons wat sneller.
Volgende maand gaat hij binnen om een deftige uitlaat te laten monteren want het "naaimachine" geluid stoort me, zeker als je van rsr uitlaten op de 993 komt. Er komt ineens ook een nieuwe wastegate op van Tial want ik vermoed dat de huidige wastegate wat vermoeid is en daarom de boost ook vrij laat op komt.
Verder in de planning nog een andere chipset en waarschijnlijk volgend jaar een volledig nieuw motormanagement van VEMS erop maar dat is zeker niet voor direkt.

Dus kort gezegd, de 993 bekoorde me meer maar ik zie zeker potentieel in de turbo en na de nodige veranderingen zal ik wel een feller beestje hebben :mrgreen:
The administrator has disabled public write access.

Van 993 naar 944 Turbo 1 maand 1 week ago #265740

  • Woefke944
  • Woefke944's Profielfoto
  • Offline
  • Meer Details
    • Berichten:62
Onnodige quote verwijderd

in mijn vorige post sprak ik me vooral uit over het sturen, comfort in combi met wegligging.

power is nog een andere zaak.

doch heb ik ooit met een 944 turbo 220 ( 236pk op de bank na 25 jaar en origineel ) naast een 993 cabrio M/T gestaan. 0-120 reed de cabrio niet van me weg ! daarboven liep de 993 stilaan uit op de turbo.
Laatst bewerkt: 1 maand 1 week ago door hioctane102.
The administrator has disabled public write access.

Van 993 naar 944 Turbo 1 maand 1 week ago #265758

  • dirk l
  • dirk l's Profielfoto
  • Offline
  • Meer Details
    • It's all about passion
    • Berichten:1909
Woefke, het gaat hem niet zozeer over wie nu waar het snelst is :engeltje:
Ge kunt een 4-pitter met blaasinrichting niet vergelijken met een luchtgekoelde atmosferische flat-six :coolness:
Alleen al de gasrespons en :music: :music: :music:
"The real secret of driving an early 911 is balance because, if you try to bully a 911, it will bite you.”

(Vic Elford)
The administrator has disabled public write access.

Van 993 naar 944 Turbo 1 maand 1 week ago #265775

  • Woefke944
  • Woefke944's Profielfoto
  • Offline
  • Meer Details
    • Berichten:62
Tuurlijk niet....

Ik doel er alleen maar op dat een 951 niet of nauwlijks moet onderdoen voor 964 en 993.
The administrator has disabled public write access.

Van 993 naar 944 Turbo 1 maand 1 week ago #265781

  • Daxmanian
  • Daxmanian's Profielfoto
  • Offline
  • Meer Details
    • Berichten:230
De 951 moet qua prestaties zeker niet onderdoen denk ik, eenmaal op boost vliegt hij vooruit.
Rijden doet hij inderdaad wel iets comfortabeler, relaxter alhoewel ik vond dat de 993 ook vrij comfortabel was.
Qua geluidsbeleving......tsja der gaat niks boven een luchtgekoelde flat six hé ;)

Woefke944, was jouw 951 onder de 4000t/m ook zo mak? Het is de eerste keer dat ik een "old school" turbo rij en het is toch wennen om op power te blijven.
Ik vermoed dat de originele wastegate al vroegtijdig beetje open gaat omdat de veer wat verslapt is en ik daardoor wat later op boost kom.

Onderstaande zal dit hopelijk wel beetje oplossen

Deze afbeelding is verborgen voor gasten. Login of registreer om deze te zien.

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

The administrator has disabled public write access.

Van 993 naar 944 Turbo 1 maand 1 week ago #265784

  • Woefke944
  • Woefke944's Profielfoto
  • Offline
  • Meer Details
    • Berichten:62
Vanaf de 3,5k rpm zou hij toch wel stilaan in gang moeten schieten, daaronder is hij trager dan een S2 en zelfs trager dan een 2.5Na door de lagere compressie. Ik vind het wel zijn charme hebben.... eerst niks, dan volle bak naar de 6000 toeren, daarom is hij ook zo spectaculair omdat het toerengebied waarin hij voorruit komt klein is....

Als jij vind dat hij zeer laat op gang komt zou de de wastegate idd de boosdoener kunnen zijn. Het diafragma zou gescheurd kunnen zijn, of je zou hem gewoon kunnen shimmen als hij effectief te slap is geworden.

Hou er rekening mee als je hem wil gaan tunen de cycling valve ( porsche hun eigen boostcontroller bestuurd door de KLR computer ) de bottleneck in het hele systeem is. Ik zou hem lekker origineel houden buiten volgende zaken :

-Lindsey racing boost enhancer
-andere chipset met andere banjobout
-en misschien wel de wastegate shimmen
The administrator has disabled public write access.

Van 993 naar 944 Turbo 1 maand 1 week ago #265785

  • Daxmanian
  • Daxmanian's Profielfoto
  • Offline
  • Meer Details
    • Berichten:230
Boost enhancer zit er reeds tussen met geen tot weinig merkbaar verschil.
Andere chipset zit in de planning. Was van zin de A-tune van Rogue Tuning te gebruiken. Deze is niet zo duur en lees er toch veel goeds van.

Volgend jaar dan dat Vems systeem. Dat is plug' n play dus kan hem in een knip terug origineel zetten. Das het knappe van dit systeem.
Je ziet er trouwens niets van, hij lijkt dan nog volledig origineel buiten de benzinedrukregelaar die een 3 bar exemplaar wordt.

Wastegate shimmen zal ni nodig zijn want die Tial ligt hier al met een veer van 0.5bar zoals de originele. Voorlopige setup zoals standaard dus zonder aparte boostcontroller.
The administrator has disabled public write access.
Moderators: Mcklusky, Harley G, zuff.driver, hioctane102
Tijd voor maken pagina: 0.077 seconden
  Onze Sponsors  
  • www.garagevanbeurden.be
  • www.ld-m.be
  • Bezoek onze sponsors ! Zij maken het forum mogelijk.