930-kettingspanner

Home Forums Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 930-kettingspanner

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Anoniem

    ➡ kleine vraag: wat is de levensverwachting van een 930-kettingspanner? ❓

    Jo 2.7

    [quote=”Jo”:te820loj]:arrow: kleine vraag: wat is de levensverwachting van een 930-kettingspanner? ❓

    Jo 2.7[/quote]

    Dat kan ik niet zo vertellen, er zijn bepaalde dingen die hier rol spelen zoals soort olie, de manier waarop de wagen word gereden enz …

    Anoniem

    welke olie doe jij op een 2.7 uit 1974? Wagen wordt normaal gereden (wekelijks, oldtimerplaat)

    Jo

    [quote=”Jo”:7tsayc6l]:arrow: kleine vraag: wat is de levensverwachting van een 930-kettingspanner? ❓

    Jo 2.7[/quote]

    … zijn dus de mechanische, denk ik ❓ Dus ➡ slijtagegevoeliger dan de hydraulische.

    Preventief na 100.000 km distributie veranderen, vermoed ik ❓ ❗

    [quote=”Jo”:2om0oglp]welke olie doe jij op een 2.7 uit 1974? Wagen wordt normaal gereden (wekelijks, oldtimerplaat)

    Jo[/quote]

    In die tijd schreef men multigrade SE – SAE 10W 50; 15W 50 of 20W 50 voor EN “Only use well known oil makes, wich have been tested and approved by Porsche”.

    Ik heb er momenteel Castrol minérale 15W 40 op …

    Ik weet eigenlijk niet of het aan te raden is (semi) synthetische olieën te gebruiken voor de “oudjes” ❓

    Luc, wat gooi jij op die oldies ❓

    ik raad aan 15w40 half synthetische olie en de spanner vervangen wij ongeveer elke 80000km of toch na zien als ik eens zie naar de km stand van de klanten hier

    Luc

    de mechanische kettingspanners van een 2.7 kan je best zo snel mogelijk vervangen door de carrera (hydraulische) kettingspanners.
    De mechanische zijn trouwen niet meer te verkrijgen…

    Een volledig upgrade setje per kant kost iets van een 250 euro dus maal 2 plus werk.

    Dan kan je op je twee oren slapen

    Als je mechanische het begeven heb je grotere kosten…. 😉

    [quote=”stefx911″:1a5arx8q]de mechanische kettingspanners van een 2.7 kan je best zo snel mogelijk vervangen door de carrera (hydraulische) kettingspanners.

    [/quote]

    Waarom ❓ ❓

    [quote=”carrera 3.0″:13b4myj3][quote=”stefx911″:13b4myj3]de mechanische kettingspanners van een 2.7 kan je best zo snel mogelijk vervangen door de carrera (hydraulische) kettingspanners.

    [/quote]

    Waarom ❓ ❓ [/quote]

    Omdat dit HET zwakke punt van deze motoren is.
    Het probleem van falende kettingspanners heeft Porsche pas met de hydraulische (Carrera) kettingspanners kunnen oplossen.

    Normaal gezien ga je wel een ratelend geluid horen voordat ze het begeven… de mechanische dan.

    Idd het beste is ze te vervangen door de nieuwere versie en dan het je er nooit geen last meer van. Soms snap ik niet waarom de mensen dit niet altijd laten doen, maar dat is dan wel hun keuze. Deze werken voeren wij ook uit in onze werkplaats dus als je zin hebt kan je de wagen hier binnen brengen voor de vervanging te laten uit voeren.

    Luc

    Ik word wat boos telkens ik te horen krijg dat de mechanische kettingspanners NIET DEUGEN en MOETEN vervangen worden door de hydraulische. Het is alsof als je hydraulische hebt je een GOEIE motor hebt, en als je mechanische hebt, een SLECHTE motor hebt. Het lijkt alsof dit het enige minpunt is in een pré 3.2 en dat er met de hydraulische niets KAN misgaan …

    In de beginjaren kende de 911 idd problemen met de kettingspanners. In de loop der jaren zijn de mech. spanners een 4-tal keer geëvolueerd waarbij de laatste generatie mechanische spanners (SC) eigenlijk géén problemen meer gaven. Maar hun slechte naam hadden ze al vast.

    Ik heb al wat gelezen en opgezocht en rondgevraagd over deze problematiek. Wat zeer merkwaardig was, is dat alle specialisten-garagehouders me vertelden dat ze UITERST ZELDEN (dus op enkele uitzonderingen na) een motorrevisie moesten uitvoeren ten gevolge van slecht werkende mechanishe spanners !!! Al deze revisies waren te wijten aan een slecht onderhouden motor, nonchalance van de eigenaars…

    Mechanische spanners zijn naar mijn mening slijtagegevoeliger t.o.v. de hydraulische. Regelmatige controle bij een P.specialist is een “must”. En idd. je hoort het als er wat fout loopt met de distributie.

    En ja je kan nog mechanische kopen, zelfs kunnen de SC-spanners gereviseerd worden. In de USA kan men speciale spanners verkrijgen die véél beter en nog duurder zijn dan de hydraulische. Straf hé ?

    Ik wil besluiten met te zeggen dat de hydraulische absoluut beter zijn dan de mechanische kettingspanners, maar ik vind dat dit geen MUST hoeft te zijn om ze preventief te vervangen, mits je je auto goed en regelmatig laat onderhouden.

    Ik heb hier dan ook nergens geschreven dat ze MOETEN vervangen worden.
    De motor draait zelden stuk door dit probleem maar het verschil zit hem in hogere toeren en dan kan je lawaai horen omdat de spannen niet meer voor 100% zijn werk kan doen.

    Luc

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.