airco 993

Home Forums Porscheforum Technisch Algemeen airco 993


Deprecated: Functie bp_core_get_user_domain is sinds versie 12.0.0 verouderd! Gebruik in plaats daarvan bp_members_get_user_url(). in /home/customer/www/porscheforum.be/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Rijden zonder airco aan te zetten,geen probleem.
    MET airco rijden is ook geen prbleem.Airco doet zijn normale afkoelingswerk.
    Maar na de rit van 35km met de airco aan parkeer ik en na een halve minuut doet iemand teken “je auto staat in “brand”. 😯 Ik zie dus wel rook opstijgen uit het motorcompartiment aan de passagierkant aan de zijkant uit de diepte en meer nog uit de ruimte vd wielkas boven het rechterwiel. 😯
    Na een minuutje was de rook verdwenen. 😀
    De terugweg gereden zonder airco aan te zetten,alles ok.
    Bij aankomst thuis airco aangezet en motor op ralenti laten draaien.Na 3 minuten hetzelfde probleem,rook dus.
    Een 5 tal minuten later nog eens geprobeerd en toen was er geen rook te bespeuren na 5 minuten op ralenti.
    Oorzaak ❓

    “Rook” kan verdaming op hete motor van koelvloeistof zijn, lekkend koelcircuit. In de koelvloeistof zit ook een percentage olie, oliedamp is blauw/wit van kleur.

    idd en fit

    [quote=”RSR”:25ji8rxa]idd en fit[/quote]

    De leidingen en de compressor zijn 2 jaar geleden nog vernieuwd.
    Moet in geval van een fit het gas altijd volledig vernieuwd of kan een fit soms eenvoudig gedicht worden?

    [quote=”jokke”:2qe96krl][quote=”RSR”:2qe96krl]idd en fit[/quote]

    De leidingen en de compressor zijn 2 jaar geleden nog vernieuwd.
    Moet in geval van een fit het gas altijd volledig vernieuwd of kan een fit soms eenvoudig gedicht worden?[/quote]

    Het kan ook de compressor zijn maar dat zal eens van dicht moeten worden bekeken.

    Luc

    Koelvloeistoflekken aan airco-installaties worden meestal opgespoord door het gebruik van een U.V.-lamp. De meeste koelmiddelen bevatten kleurstof die op die manier detecteerbaar is.

    vandaag ook iets vreemd opgemerkt, was aan het rijden, redelijk warm vanochtend in de wagen dus ik zet de airco aan…
    komt er gedurende een 5 é 10 tal seconden witte rook (eerder lichte mist) uit de ventilatie openingen waarlangs de koude lucht binnenkomt, echter geen stank , geen rare geur…airco werkt normaal, wel effe schrikken , wat kan dit geweest zijn ? condens ? airco blijft normaal werken, ik moet er wel bij vertellen dat er net voor dit fenomeen +-3 minuten eerder een verbrande lucht waarneembaar was met de ventilator op 3 maar ik dacht dat die afkomstig was van de wagen voor mij… toen ik die voorbij reed was die geur ook weg….
    wie weet wat hoe ?

    Voorwaarden voor condens: 1. hoge luchtvochtigheid, behoorlijke temperatuur. 2. lage luchtsnelheid (geen ventilatie). 3. koud oppervlak (waarop condensdruppels).

    Condensvorming in koele lucht aanvoerkanalen (airco) kan dus perfect.

    Na het aanzetten van de ventilator (verhoogde luchtsnelheid) komt de vochtigheid (condensdruppels) uit het kanaal en verdamt in de omgevingslucht (binnenruimte wagen).

    Bij adiabatische koeling voegt men zelfs water toe aan de inblaaslucht (koud) om betere resultaten te bekomen.

    [quote=”kleinekastenteufel”:2n8bxqe3]Voorwaarden voor condens: 1. hoge luchtvochtigheid, behoorlijke temperatuur. 2. lage luchtsnelheid (geen ventilatie). 3. koud oppervlak (waarop condensdruppels).

    Condensvorming in koele lucht aanvoerkanalen (airco) kan dus perfect.

    Na het aanzetten van de ventilator (verhoogde luchtsnelheid) komt de vochtigheid (condensdruppels) uit het kanaal en verdamt in de omgevingslucht (binnenruimte wagen).

    Bij adiabatische koeling voegt men zelfs water toe aan de inblaaslucht (koud) om betere resultaten te bekomen.[/quote]

    euh fjioew redelijk latijn voor mij, betekent dit nu dat wat ik waarnam deze ochtend als normaal kan beschouwd worden ?

    adiabatisch (proces): proces(toestandsverandering) waarbij geen er warmte-uitwisseling is.

    In een formule: Wu= -delta U

    Wu=uitwendige arbeid
    -delta U= verschil van inwendige energie

    😀 D D

    Bijna juist, haha.

    Eerst nog wat studeren, interesse gewekt?

    💡 💡 💡

    Nee, was dit al eens tegengekomen in mijn boek van fysica en daarom dacht ik, ik zal dat hier eens neerschrijven, wel kort samengevat, ma ale, goede poging toch?

    Vertel U er eens iets meer over. 🙂

    Latijn? Kan zijn, of ook Grieks.

    Wanneer temperaturen stijgen, verlangen mens en dier meestal maar één ding: koeling. Ook zo Dave blijkbaar.
    Honden zweten bijna niet, alhoewel ook zij in staat zijn hun lichaam af te koelen. Zij doen dit met behulp van hun hangende tong. De verdamping van het vocht op de tong, onttrekt de energie (warmte) uit de ingeademde lucht. Dankzij die gekoelde lucht zijn honden in staat om hun lichaamstemperatuur constant te houden. De natuurlijk proces wordt in vakjargon verdampingskoeling, of ook wel adiabatische koeling genoemd.
    Wij willen Dave niet vergelijken met een hond, maar hetgeen hem overkomen is in zijn auto kan toevallig hetzelfde verschijnsel zijn.
    Ook wielrenners in de bergritten doen dit soms intuïtief.
    Sinds de oudheid maakt ook de mens gebruik van dit proces (inderdaad proces).
    De oude Grieken pasten dit toe om hun wijn op een aangename temperatuur te schenken. Zij bevochtigden de buitenzijde van hun stenen karaf met water. Ook hier daalde de temperatuur van de wijn door de “adiabatische” koeling.
    Tot waar het porscheforum ons brengt in deze (warme) dagen: honden, Grieken, processen.
    Dat begint hier wel serieus wat tijd in beslag te nemen.

    DOEEJ. 🙄 🙄 🙄

    Geen probleem hoor kleinekastenteufel, laat U gerust volledig gaan 😉

    Ach zolang Daves wagen ook niet het verschijnsel ‘dogbreath’ gaat vertonen, lijkt mij dit probleem dus niet zo erg te zijn… Heb het fenomeen zelf nog niet meegemaakt weliswaar.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.