Amerikaanse Emmissie-eisen

Home Forums Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 914 Amerikaanse Emmissie-eisen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Vraagje: Een Amerikaanse 914 heeft minder pk’s daar er veel strengere Amerikaanse emissie-eisen waren dan in Europa. Nu, wat zijn de aanpassingen (naast de katalysator) die aan een Amerikaans model zijn gebeurt?
    Ik heb ook al gelezen dat een Californië import aan nog strengere eisen voldoet, is dit waar ❓

    Ook heb ik gelezen dat op “een Californië import” een luchtpomp zou geïnstalleerd staan, daar het er een veel warmer klimaat is, kun je deze dan verwijderen voor Europees gebruik?

    groeten
    jack-in-the-box

    Wel dat ik ook toevallig, deze morgen (tijdens de dagelijkse (sleur)rit naar het werk) naar een Top Gear episode van 1989 gekeken op m’n PSP.
    Wel grappig Jeremy Clarckson rond zijn 30 jaar 😉 Maar het ging toen over California en vooral LA.
    Zij zijn de eerste die Loodvrije benzine eisten en op een bepaalt ogenblik wilde men zelfs de zuipschuiten (muscled cars)van het straat weren maar zover is het niet gekomen. Dit was vooral nodig omdat door het warme weer er een dikke smog boven de stad hing.
    Onderzoek naar de longen bewees dat de longen van adolesenten al bijna 18% van hun capaciteit hadden verloren en te vergelijken waren met die van een late 40er.

    Dus ja, de emissienormen in Amerika waren een stuk hoger dan in Europa en ja California had de strengste regels maar om nu te zeggen dat daarvoor de autofabrikanten een extra aanpassing deden aan hun motoren voor 1 amerikaanse staat….
    LA was nu wel de maatstaaf voor de verkoop van Europese luxewagens in Amerika (Jaguar, Merc, BMW, Porsche).

    Maar jij heb een 914, waren in de jaren ’70 er ook al zo’n strenge eisen?

    Dan moet je even het volgende overlopen 🙄 :

    De 914 hadden van de jaren 1973 tot 1974 een verschillende motor naar gelang ze voor Europa (GB-motor) of de USA (GA-motor) bestemd waren, toch uit visuele ondervinding, het praten met verschillende mensen en opzoekingswerk, heb ik ondervonden dat deze motoren het zelfde blok als basis hebben ( zelfde cilinderinhoud, zelfde boring en slag, en daarbovenop nog eens dezelfde injectie). Toch hadden de Amerikaanse motoren minder pk’s (95 ipv 100) daar deze als gevolg van de Amerikaanse emissie eisen dichtgesnoerd werden.
    Vanaf het jaar 1975 zullen ze de Amerikaanse motor ( ➡ GC-motor) nogmaals dichtsnoeren (88pk ipv 95pk) worden als gevolg van nog strengere emissie eisen. De Europese blijft dezelfde.

    Nu om mijn vraag te verduidelijken, ik heb het dus over de 2liters (viercilinder) in Amerikaanse uitvoering. Wat zou je moeten doen om een Amerikaanse motor van alle pk-verminders te ontdoen (wat zijn die pk-verminders eigenlijk (ik heb al vernomen dat een katalysator voor Amerika standaard was, ook zouden Amerikaanse motoren warmer draaien, wat de levensduur zou inkorten 😥 )), en zo aan de volle 100 pk te komen. Ik vraag dit gewoon uit interesse, want ik zou het nooit doen (alles moet in mijn ogen zo origineel mogelijk gehouden worden!)

    GA95 (2.0 viercilinder)
    Modeljaar 1973 – 1974 USA
    type luchtgekoelde viercilinder boxermotor
    inhoud 1971 cc
    boring en slag 94 mm x 71 mm
    compressieverhouding 7,6 : 1
    injectiesysteem Bosch D-Jetronic benzine injectie
    max. vermogen 95 pk bij 4900 t/min
    max. koppel 148 Nm bij 3500 t/min

    GB100 (2.0 viercilinder)
    Modeljaar 1973 – 1976 Europa
    type luchtgekoelde viercilinder boxermotor
    inhoud 1971 cc
    boring en slag 94 mm x 71 mm
    compressieverhouding 8,0 : 1
    injectiesysteem Bosch D-Jetronic benzine injectie
    max. vermogen 100 pk bij 5000 t/min
    max. koppel 156 Nm bij 3500 t/min

    GC88 (2.0 viercilinder)
    Modeljaar 1975-1976 USA
    type luchtgekoelde viercilinder boxermotor
    inhoud 1971 cc
    boring en slag 94 mm x 71 mm
    compressieverhouding 7,6 : 1
    injectiesysteem Bosch D-Jetronic benzine injectie
    max. vermogen 88 pk bij 4900 t/min
    max. koppel 142 Nm bij 3500 t/min

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.