Benzine

Home Forums Porscheforum Technisch Algemeen Benzine

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Hallo allen, is er iemand onder jullie die kan vertellen of benzine van bekende merken als Shell, Texaco, Q8, Jet , … van betere kwaliteit is dan de benzines van ‘witte pompen’? Of maakt dat eigenlijk niets uit?
    Ik heb me steeds laten wijsmaken dat Shell de beste en ‘schoonste’ benzine zou leveren.

    awel , den ene zegt dat t zever is en den andere zegt dat er waarheid inzit , mijn ondervinding met mijne landrover freelander destijds was dat :

    -als ik bij merkstations tankte liep de motor als een naaimachientje, perfect !

    -als ik bij falco tankte (wit merk) dan begon na de 4e volle tank mn motor steeds te tikken (niet fel hoor maar je hoorde het) tankte je dan weer één beurt merkbenzine dan was het over… qua prestaties daarentegen voelde ik geen verschil…

    Gisteren even meegereden met mijn neef, waar je kennelijk het verschil wel voelde qua vermogen met een omega 3.0l, anders dapt hij mooi in eerste en tweede, nu enkel in eerste nog, en hij trekt niet meer mooi door. Anders tankt hij altijd bij van die bekende stations, nu bij oeral(ook wel bekend voor de goedkope prijzen.)

    Voor gewone auto’s maakt ‘t allicht niet veel, maar voor sportwagens, zeker voor turbowagens, moet de benzine van zo goed mogelijke kwaliteit zijn…
    Jet is/was de beste, dan de grote merken als Shell/Texaco/Total/… en bij witte merken weet je nooit…
    Heeft lange tijd ook op de site van Kempower gestaan

    [quote=”SimonSays”:3jav6q6o]
    Heeft lange tijd ook op de site van Kempower gestaan[/quote]

    maar goed dat er hier ene op verlof is want als diene de naam Kempower hoort vallen… brrrr aiaiai 😯

    😀 wink:

    ik weet van niks ❓ 🙄

    Is Jet dan wel goed? Dacht dat dat ook zo één van de budget pompen was…

    Er moet inderdaad verschil zijn, ook in de diesel. Ken iemand die voor Porsche werkt en tankt in zijn dieselwagen zelfs nooit van die goedkope daar de diesel in nieuwe motoren onder hoge druk wordt ingespoten en onzuiverheden voor problemen zorgen.

    Ik tank met de cabrio altijd excellium 98 van Total, heb indruk dat motor mooier draait dan in het begin, is misschien ook een gedacht natuurlijk.

    In een hele oude topgear aflevering heeft men eens naft 98 van verschillende merken vergeleken. Voor standaard wagens geen verschil te merken maar sportwagens kregen toch vele pks meer met die grotere merken. Ik dacht dat het een impreza was die tot 20Pk meer had… Is wel al een tijdje geleden.

    Voor mijn daily driver tank ik het goedkoopste, heb een 2.0l BMW motor zonder turbo in wagen steken dus zal geen kwaad kunnen en merk ook geen problemen, dieselfilter kan wel wat vuiler zijn dan anders…

    In onze streek ( Steenokkerzeel ) is Jet aan de zelfde prijs dan Makro.

    Grote merken zoals Shell hebben verschillende prijzen, naargelang de nabijheid van de concurrentie !!

    Ga eens kijken op http://www.voordeligtanken.be

    Je kan de beste kiezen uit je streek

    jaja, maar ik ben niet echt op zoek naar de goedkoopste maar wel naar kwalitatief de beste…

    De kostprijs van de additievencocktail die de grote merken bij hun benzine voegen is ongeveer een 2 a 3 “oude frank” per liter. De witte merken zijn nu net een 2 a 3 frank per liter goedkoper, en je kan al raden hoe ze aan dat verschil komen.

    Een eigen ervaring met mijn golf II vroeger bevestigt dit: normaal moest die op 98 rijden maar als student werd er soms wel eens 95 getankt, altijd van Shell. Nu was dat geen enkel probleem. Tot ik ooit eens 95 tankte van “Netto Oil”, 3 frank per liter minder MAARRR, ik kreeg mijne golf bijna niemeer uit omdat hij gewoon bleef na-pingelen!!! Sindsdien heb ik dan ook nooit meer “witte-naft” getankt! De reden waarom dit bij de Shell benzine geen probleem was waren oa de anti-pingel additieven.

    Ooit ook als student de labo’s van Texaco in de buurt van Gent bezocht. Daar werd ons ook duidelijk verteld dat de benzine bij de witte merken op zich perfect dezelfde oorsprong kan hebben dan bij grote merken. Die komt toch in bulk toe vb in de haven van Antwerpen. Maar achteraf voegen de merken er hun specifieke additieven aan toe…

    Hopelijk verduidelijkt dit het een en het ander.

    Groetjes,

    SidewindR.

    Dank voor deze info SidewindR. !!! En ook aan alle anderen 😉

    ik sluit me aan bij de anderen hier op ‘t forum…witte produkten vermijd ik ten zeerste…ik heb geen slechte ervaringen, omdat ik het nooit tank, maar toch weerhoudt er iets me ervan…misschien ben ik wel nog één van die onnozelaars die denkt “‘t is wat duurder, dus ‘t zal wel beter zijn” 😆 ..enfin, ik denk dat wel dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

    Omdat ik zelf vrij veel km’s doe met een benzine en de naft ni van de goedkoopste is (‘t moet dan nog 98 RON zijn), tank ik steeds bij Esso Express. Heb er nooit problemen mee gehad. De goedkoopste naft die ik ooit tankte was Maes (in onze streek goed vertegenwoordigd) en geen klagen van..ik reed toen Golf VR6 en kwam steeds aan m’n km’s, van vermogenverlies geen sprake). Wat me wel van het hart moet is dat ik met JET niet aan m’n normale km’s kwam (zo’n 30-40 minder)..en ik ben blijkbaar ni de enige die dit zegt…dus, bij JET zien ze me niet.

    De ander pomphouder me niet of zelden ziet is de Shell-uitbater. Fantastische naft en uitsekende kwaliteit – akkoord – maar ik vind het een beetje stom om 2-3 frank per liter meer te gaan betalen om week in week uit in dagelijks verkeer de lucht in te sturen…(waarmee ik niet wil zeggen dat het geen goede benzine is om te tanken wanner je es een circuit-uitstap doet ofzo).

    Mijn advies: tank niet te goedkoop, maar ook niet te duur: het normale voldoet ruimschoots 😉

    Wat denken jullie, er zijn mischien nog 5 raffinaderijen, o.a. Total-Fina , Shell, Esso, Texaco, ….. de GROTE merken dus.

    Waar halen al die kleine merken zoals JET, OCTA+, DATS, MAKRO dan hun brandstof produkten ??????????????

    Bij Makro komen er GROTE merken leveren, is dit produkt dan van minder kwaliteit ?
    Is het economisch verantwoord om verschillende kwaliteiten te produceren?
    98 octaan is overal 98 octaan, er zijn zeer strenge normen en die moeten nageleefd worden !

    Grote merken willen de prijzen hoog houden en alle argumenten zijn goed om de verbruiker om te leiden ( lijden).

    Zijn het dan allemaal sukkelaars die bij Makro gaan tanken of prijsbewuste verbruikers, ik weet het niet maar er zijn er in elk geval meer en meer.

    Het zal waarschijnlijk enorm stom klinken op een Porsche forum. Maar een vriendin van mij heeft een 25km/u Honda Vision scootertje. We gingen eigenlijk altijd bij Jet tanken omdat deze gewoon het dichtste in de buurt was. Wat we juist tankten weet ik niet meer maar het was altijd een Super 95 of 98.

    We hebben eigenlijk altijd problemen met dat brommertje gehad (moeilijk starten, stilvallen, …) In de garage vonden ze niets verkeerd ze hebben zelfs een nieuwe carburator gestoken maar dat hielp niet veel. Het zal waarschijnlijk dus aan de slechte naft liggen. 🙄

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.