Complete revisie van een 3.0

Home Forums Porscheforum Fotoboek Porsche Restauratie Foto’s Complete revisie van een 3.0

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)

  • Deprecated: Functie bp_core_get_user_domain is sinds versie 12.0.0 verouderd! Gebruik in plaats daarvan bp_members_get_user_url(). in /home/customer/www/porscheforum.be/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

      Na lang twijfelen en vele problemen omtrent olieverlies , zelfs afgekeurd geweest op de keuring wegens olieverlies . Heb ik besloten het complete blok te reviseren.
      Motor wordt uitgehaald door de mannen van Willems.
      Complete revisie wordt bij mij thuis uitgevoerd .

      Motor eruit zonder problemen

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      [size=150:vdzknhfq]The beast!!![/size]

      Motor op stand geplaatst , uit voorzorg de motor aan de kraan vastgemaakt.Als je ziet dat de motor maar vastzit met 4 bouten op de stand Beter voorkomen dan genezen.
      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      Verwijderen van de uitlaat.

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      Verwijderen van injectiesysteem op zijn geheel.
      Je kan ook zien waar zich het grootste olieverlies voordeed.

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      Verwijderen van de koelvin , altijd goed notities nemen van de bedrading.

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      Naakte motorblok ook “long block” genoemd

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      Hier kan je goed zien dat de motor in het verleden aan de rechter cilinderbank open is geweest . bewijze de blauwe dichtingspasta.

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      Linker nokkenas aandrijving met de gewone kettingspanners .
      Die worden vervangen door hydraulische.

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with [URL=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Canon+DIGITAL+IXUS+40&make=Canon]Canon DIGITAL IXUS
      40[/URL] at 2007-07-08

      Rechter nokkenas aandrijving

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

      Na het openen van de klepdeksels kan je direct zien als je te maken hebt met gebroken draadeinden. Tot mijn grote verbazing was er geen enkele gebroken !!!! Niet tegenstaande ze me te Willems bij de laatste check up
      melden dat ik met gebroken draadeind zat op cilinder 6.

      [url=http://imageshack.us:vdzknhfq]
      Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

        Bovenkant van cilinder 6 ziet er niet fameus uit , was toch een uitlaatlek op nummer 6 , wat mij wel opviel dat de cilinderkopmoeren op nr 6 & 3
        redelijk los zaten.Waarschijnelijk zullen cilindernummer 3 & 6 vervangen moeten worden.

        [url=http://imageshack.us:2jtybgr0]
        Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

        Hier zie je dat waar de cilinderbank open is geweest een draadeind is vervangen door het type dat in de 993 werd gebruikt.

        [url=http://imageshack.us:2jtybgr0]
        Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

        Bij porsche kan je een speciale moer bestellen voor het op zijn plaats houden van de cilinders wanneer je de krukas ronddraaid.
        Dit is de goedkoopste oplossing een dop + de cilinderkop moer.

        [url=http://imageshack.us:2jtybgr0]
        Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

        Cilnders en piston verwijderd , moeilijke klus vooral om de ringen van de piston pin los te peuteren , die dan op zijn beurt als je hem niet goed vastklemt het vrije luchtruim kiest aan Mach3

        [url=http://imageshack.us:2jtybgr0]
        Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

        Cilinder + de pistons mooi bij elkaar van linker cilinderbank.

        [url=http://imageshack.us:2jtybgr0]
        Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

        [size=150:2jtybgr0]Voila[/size] het complete “schort block”

        [url=http://imageshack.us:2jtybgr0]
        Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

        [url=http://imageshack.us:2jtybgr0]
        Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

        [url=http://imageshack.us:2jtybgr0]
        Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

        Alle onderdelen mooi bij elkaar geordend

        [url=http://imageshack.us:2jtybgr0]
        Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-08

        Volgende keer open ik het korte blok en demonteer ik de krukas .
        Alles wordt dan grondig gereinigd en gestraald met kunstof pastilles
        Uitlaat systeem wordt gezandstraald en voorzien van een nieuwe laag hittebestendige lak .
        Alle metalen onderdelen van de motorophanging + omkadering+…….. worden gepoederlakt.

          Respect man, en heel tof om dit te volgen !
          thanks for sharing !

          WB

            Inderdaad, hoedje af!!!!!!Zeer interessant.

            S2

              Super interessant draadje!!!!!

              Dit lees ik met heel veel plezier!

                Knap!

                Ik volg ook vol interesse!

                  Bij onze noorderburen loopt er ook zo’n draadje , http://www.porscheforum.nl – techniek – Motor – 3.2 Motorrevisie , zeer leerrijk zoals deze.. , mvg Dany

                    zeer interessant!

                    wij gaan dat binnenkort ook mogen doen denk ik…

                      [quote=”Porscheliefhebber”:2iidbsdz]Bij onze noorderburen loopt er ook zo’n draadje , http://www.porscheforum.nl – techniek – Motor – 3.2 Motorrevisie , zeer leerrijk zoals deze.. , mvg Dany[/quote]

                      Zit al ietsjes verder dan mij ,die gast is al reeds terug aan de opbouw begonnen.
                      De zomervakantie komt goed uit voor dit project , al wou ik liever wat rondscheuren in mijn Porsche !? 😥

                        Ja , dat is idd ook een zeer interessant draadje dat ik al even volg

                          Oke terug aan de slag! We gaan ons concentreren op het openmaken van het ” block”. Maar eerst de onderste rij tapeinden verwijderen die zijn van Dilavar en zijn een tikkende tijdbom in je motor

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Ik heb verschillende draadeindtrekkers gebruikt B.v van het merk snap-on;Rewer maar de beste vind ik van Facom , kan je enorme kracht op zetten zonder het risico dat de trekker doordraaid!
                          M’n moet wel het blok opwarmen niet op tapeind zelf maar in de cilinderopening zo dicht mogelijk bij de tapeind

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Alle tapeinden eruit ! Oef , dit is zeker niet te doen zonder goede voorbereiding en goed materiaal.

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Volgende stap alle bouten en moeren verwijdern van het motorblok + ook diegene niet vergeten in de opening van de kettingkast en aan de plaats waar het vliewiel zit

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          En Voila ! Dit gaat ook niet zonder slag of stoot want m’n moet weten dit zit al bijna 25 jaar vast , bouten beetje veroest en geven niet zo goed mee , vuil die bepaalde delen doen plakken…….
                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Ik sta er ook van versteld dat de aandrijfas van de kettingen na 24 jaar nog altijd op en top zijn. Ik heb al andere gezien.

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Lagers zijn nog redelijk maar moeten toch vervangen worden eenmaal m’n het blok openmaakt .
                          Alleen de lagers van de aandrijfas en oliepomp zijn versleten en laten de bronzen onderlaag zien.
                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Je ziet ook op bovenstaande foto , dat het geen goed idee is op siliconen pakking te gebruiken op een Porschemotor , alle teveel aan materiaal laten los en gaan rond in je olie systeem . m’n mag er niet aan denken wanneer dit in olietoevoer van de lagers komt.

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Nu het “leuke” gedeelte alles opkuisen en poetsen .
                          En alles op het succes van een goede revisie staat op netheid en properheid en nog eens ………

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Als alles spic en span is op het blok begin ik aan het demonteren van de “Culassen”

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Bij het verwijderen van de tuimelaars moet m’n extra opletten want er is een inbus van 8mm & 5mm de inbus van 8mm moet m’n tegenhouden en stilhouden tewijl m’n de inbus van 5mm losdraaid , anders kan er ernstige schade aangebracht worden op de lagers van de tuimelaars !

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Nokkenas eruit. Opkuisen , en veilig opbergen.

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Cilinderkoppen veilig opbergen om vervolgens naar het cilinderkopcenter te brengen om kleppen te slijpen , nieuwe klepgeleiders en uitvlakken

                          Daarna verder poetsen……… Hier de pistons een nieuw leven geven.

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                          Proper en veilig opgeborgen voor later.

                          [url=http://imageshack.us:3gwuvfx6]
                          Shot with Canon DIGITAL IXUS 40 at 2007-07-17

                            Amai zeg, héél interessant om dat allemaal d.m.v. een goede fotoreportage te kunnen bekijken…..
                            Duidelijke foto’s in alle geval.

                            Alvast bedankt voor je moeite om dit allemaal met ons te delen.

                            Succes met het vervolg van je werkzaamheden!

                              Inderdaad leuk om te volgen, is niet zo fijn als een oud uurwerk mechanisme maar blijkbaar even ingewikkeld.
                              Rustig de tijd nemen om alles te demonteren zoals het moet, catalogeren en opbergen is blijkbaar de manier van werkende. Ik vraag mij soms af of er geen zijn die op het einde een vijsje over hebben en dan, oei waar ben ik dit vergeten 😉

                                In feite het ingewikkelste van de motor is de injectiekop. Als die correct werkt , AFBLIJVEN . Je kan de kop op zijn geheel samen met alle leidingen en stekkers er af nemen . Al het andere is eigenlijk “staal en aluminium met bouten en moeren”. Veel verkeerd vastmaken kan je niet , anders past het niet . Ook het handboek “How to rebuild en modify a 911 engine” van Wayne R . Dempsy is zeker een goede leidraad in het hele verhaal! …….Maar het blijft wel even moeilijk. 🙄

                                  ok terug van wegegweest.

                                  Ondertussen niet stilgezeten , motor is klaar en wordt voorzien om de komende dagen terug in te bouwen.
                                  [url=http://imageshack.us:1ywtquwi]

                                  Eens gaan schoppen.

                                  [url=http://imageshack.us:1ywtquwi]
                                  Ondertussen ook mijn cilinderkoppen terug gekregen .
                                  Opbouw kan beginnen

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.