Crash verhaal.

Home Forums Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 968 Crash verhaal.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Ik had sedert 2002 een 968 Tiptronic, 165.000 km. Januari 2004 gecrashed, lees verder.
    Voorbanden waren recent vervangen, achterbanden hadden op die bewuste dag vernieuwd moeten zijn, maar de bandencentrale had mijn bestelde banden nog steeds niet binnen.
    Toch maar gereden, serieuze regen, niet boven de 120 km/h gegaan, ik wist dat ik voorzichtig moest zijn vanwege die versleten achterbanden.
    Geen problemen, tot op een brug over de autostrade. Snelheid was 115 km/h. Na 100 m op die brug voelde ik dat de wagen het wegdek niet meer raakte. Direct daarna ging hij richting middenberm, gas gelost, terug recht gekregen, maar ging nu naar rechts. Bijgestuurd, terug recht gekregen, maar gaat nu weer naar de middenberm. Opnieuw bijgestuurd, komt recht, maar draait nu plots 360 graden!
    Let wel, dit allemaal in 1 of 2 seconden, voet van het gas.
    Na 180 graden rotatie slaat het linker achterwiel tegen de borduur, de linker acherkant tegen de brugleuning. Draait nog 180 graden door tot op de middenberm, stilstand.
    Goddank geen voor of achterliggers geraakt en geen fysisch letsel.
    Bestuurdersdeur gaat niet meer open, glas van deze deur gebroken.
    Uitgestapt langs passagiersdeur, schade bekeken.
    Achterbumper weg (lag beneden brug), koffer opgestuikt, cabriodak opgestuikt, linker deur opgestuikt, benzinetank lek, Tiptronic gebroken en lek, linker achterwiel afgebroken, kortom, gietende regen en benzine en transmissie vloeistof op autostrade.
    Vervolg: heb deze na afslepen dan maar als vrak verkocht voor €2500.
    Conclusie: te wijten aan versleten achterbanden, overvloedige regen en slecht wegdek, heb mijn les geleerd!
    115 km/h was in die omstandigheden veel te snel!
    Toch denk ik dat het misschien niet gebeurd was met een manuele transmissie. Dan ontkoppel je instinctief en is er geen tractie meer. Bij de automatische transmissie heb je geen tijd om in neutraal te gaan, je lost het gas maar de motor remt nog steeds af op de achterwielen.
    Graag uw meningen daarover.
    Nu heb ik sedert maart 2005 een manuele 968 cabrio, particulier gekocht in Frankrijk met 96.000 km.
    Alle banden nieuw!

    Hey welkom hier !

    Rij zelf een manuele 968. Ik hoop dat ik iets dergelijks niet hoef mee te maken. Eind november vorig jaar na de voorstelling van de Cayman ben ik in volle sneeuw moeten naar huis rijden aan 80 km/u. Ik heb me geen enkel moment ongerust gevoeld, maar als je dan zulke dingen leest…

    Greets,
    Rufie.

    heb ook tiptronic, je kan hem in neutraal zetten maar wie denkt daaraan of heeft de capaciteiten om hem uit manueel naar automatic te zetten en 1 trap naar boven te duwen.

    Kan erin komen dat je daar niet aan denkt als je begint te tollen 😥

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.