Hoe best schakelen met een 915 boite ?

Home Forums Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Hoe best schakelen met een 915 boite ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Ik heb al veel gelezen op het forum over de 915 boite en het schakelprobleem.

    Hoe schakelt men het best/gemakkelijk (omhoog én omlaag) ? Zoals sommige medlen met tussen gas, enz.

    Alvast bedankt voor jullie efficiente trucs.

    Mvg,
    Filip

    Beginnen met eerste, dan tweede, derde en zo tot en met vijfde.

    Vertragen doe je in omgekeerde richting

    met het opschakelen had ik meestal geen moeite…wel oefende ik de bewegingen langzaam en met veel gevoel uit wanneer ‘m koud stond. De derde versnelling zoeken was het moeilijkst, maar na enige ritjes heb je de “truuk” wel gevonden.

    Het terugkomenvan versnelling deed ik met tussengas…alleszinds die van 4 naar 3 en zeker die van 3 naar 2…beter voor synchromeshen, 9/10 sneller en het geeft een heerlijk gevoel…het vliegwiel is heerlijk licht en bij de minste tik op het gas “vliegt” de krachtbron in toeren 😉

    Neen, effe serieus nu: Geen “trucs” nodig als je boite goed is afgeregeld en de syncromeschen goed zijn.
    Je boite met liefde behandelen en ze gewoon worden.

    Staat idd al veel over geschereven op het forum.

    Tussengas geven doe ik zelf nooit en is bij mijn S ook niet nodig. Schakelt wel veel soepeler eens ze goed warm is.

    Swepco olie in je boite gebruiken zou ook goede resultaten geven

    Heb je er problemen mee ?

    Probeem is dat ik van een 365a speedster ga naar een 911. Toch grote aanpassing ! Veel gekraak in het begin en zoals je zegt met het gevoel schakelen. Als je wil racen met iemand aan de lichten kan dit een opdoffer geven als niet vlot kunt schakelen van 1 tem 3 😥

    915 versnellingsbakken zijn wel stroef maar het is nu eenmaal zo, laat ons niet vergeten dat er nog een stang zit tussen de pook en de versnellingsbak en dat deze onrechstreekse overbrenging de zaak niet eenvoudiger maakt.

    Ik denk dat iedere 915 boite verschillend is en dat men er gewoon moet aan wennen. Als een versnelling kraakt ligt het dikwijls aan de bestuurder.

    Synchromeschen zijn een ziekte bij de 915 maar kunnen vervangen worden en dit is niet zo duur als men alleen de nodige “ringen” vervangt, laat je nooit meeslepen in een volledig revisie, is meestal niet nodig maar zal je wel aangerekend worden !!!!

    Technologie van deze boite is al meer dan 30 jaar oud en men mag dit niet vergelijken met een recente wagen, het was gewoon zo !!!!

    Yvan

    Zelf had ik een beetje last tussen de eerst en de tweede vitesse .
    Er was wel nooit sprake van kraken van de boite, gewoon het niet onmiddelijk vinden van de tweede vitesse.
    Wat me soms wel eens ergerde, maar dit is volledig verholpen door een beetje tussengas te geven bij het overschakelen .

    Nooit last gehad van mijn 915 bak en schakelde gewoon zoals Stef eerst aangaf 😉

    persoonlijk ook nooit last van gehad met mijn SC .
    Dit was dan ook een Zwitser en heeft een andere ratio en is blijkbaar correkter (ik zal maar niet mee doen aan het “grote diktee” ❓ zeker?)

    Boite werkt perfect als hij goed warm staat , koud is voorzichtigheid geboden.
    P.s : van 5de naar 4de geef ik ook tussengas , anders krijg ik hem er moeilijk in. [size=59:3o44g4ii]de versnelling hé[/size] 😆 😉

    Hoe komt het dat tussengas geven dit vergemakkelijkt ?

    toerental word dichter bij koppel gebracht ?
    zoiets denk ik… ❓

    als jederpookrustig naarachter trekt voeljedevitesseengaat deiergewoon vlot in wil jesnelschakelen dan is presisie nodig en als je aan de pook gaat rukken dan gaat het zeker mis

    ikzet meestal de pook in de palm van mijn handen dan druk je lichtjes en dan voel je waar de vitesse zit

    Ik rij met een SC van 78 met 200.000km.
    versnelling van 1 naar 2 wel een beetje kracht nodig maar
    3 tot 5 schakelt vlot en netjes met de lichte pols.

    Hallo, van welke datum is de G50 versnellingsbak ingebouwd , want ik zie in sommige verkoopsite’s dat zo’n bak reeds vanaf ’86 te vinden is , graag julie advies

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.