invoer en wegentax voor ‘oldie’

Home Forums Porscheforum Technisch Algemeen invoer en wegentax voor ‘oldie’

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
  • Anoniem

    Hallo,

    had een vraagje over de wegentaks. Normalerwijze valt die terug op 29 Euro als je wagen ouder is dan 25 jaar.

    De 25 jaar begint te tellen vanaf eerste inschrijving.

    Nu, indien je een wagen invoert uit NL of Duitsland, vanaf wanneer begint dan de telling ? Vanaf eerste inschrijving in Belgie of in land van oorsprong.

    En, indien in land van oorsprong, hoe moet je dat bewijzen (staat dat vermeld op de papieren van de wagen ?)

    Bedankt voor clarificatie of correcties van mijn veronderstellingen

    Frank


    Deprecated: Functie bp_core_get_user_domain is sinds versie 12.0.0 verouderd! Gebruik in plaats daarvan bp_members_get_user_url(). in /home/customer/www/porscheforum.be/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078

    het staat op de papieren van de wagen en de wagen is oldtimer 25j nadat hij voor de eerste keer ingeschreven is in het land waar dit gebeurde

    Anoniem

    Bedankt voor de snelle respons !

    Frank

    Als je een wagen uit de USA koopt staat er alleen maar het Jaar van de eerste ingebruikstelling, geen dag,geen maand en zal dit vermeld staan als 15/9/…. op je Belgische papieren.en zal de wagen ook maar op 15/9 oldtimer zijn.

    Op de USA TITLE staat ook het model jaar, je kan dus een Model/year 82 kopen voor het eerst ingeschreven in 83. Het zou dus een 83 moeten zijn maar ik heb al, in zo’n geval, van het DIV een bewijs bekomen gebasseerd op het jaartal van het chassis nummer .

    Yvan

    Anoniem

    Bedankt voor info.

    Voor wat betreft homologatie bij D’Ieteren, hoe origineel moet de wagen zijn.

    In dit geval, chassis en motor zijn ‘matching’ maar wagen heeft Koni ipv Bilstein dempers en niet originele RVS uitlaat en grotere remschijven.

    Doen ze hierover moeilijk en kan dit probleem opleveren (alhoewel in NL een ‘clean’ APK keuring gekregen)

    groeten,
    Frank

    Wagen moet volledig origineel zijn, aanpassingen zoals ander merk schokdempers, inox uitlaatsysteem (uiteraard zelfde systeem als origineel, geen race-toestanden) enz. mogen wel. Andere maat velgen, andere remmen, turbo uitbouw die niet origineel is enz… mogen dan weer niet. In het geval van zo een afwijking moet je een procedure laten doen als alleenstaand geval via een bevoegd keuringsstation.

    Anoniem

    wat betreft de wagen die ik ben gaan bekijken (vorige donderdag in Nederland, in het midden van de storm 🙂 ) )
    heeft garage me gezegd dat volgende veranderingen zijn gemaakt:

    – grotere geperforeerde remschijven en blokken zoals bij Turbo model
    – RVS uitlaatsysteem
    – Koni verstelbare schokdempers vooraan
    – weglaten luchtpomp (zoals vanaf 3.2 Carrera)
    – kettingspannerssysteem van 3.2 Carrera geinstalleerd

    – geen spoilers, verlagingskits etc…

    voor alle werken zijn facturen en details voorhanden van welke stukken gebruikt zijn.

    Gebaseerd hierop lijkt het me beter om de homologatie te laten doen in een keuringsstation (bijvoorbeeld Deurne) ipv D’Ieteren.

    Indien de wagen niet direkt gehomologeerd wordt, maar als alleenstaand geval, wat zou dan de duurtijd zijn vooraaleer hij wordt goedgekeurd ?
    Enig idee van de kosten of zijn die dezelfde als standaardhomologatie
    Indien de keuring zegt dat de originele delen moeten gemonteerd worden, heeft iemand idee hoelang het zou duren en kostprijs voor de verandering van remmen, uitlaat en dempers.

    Gebaseerd op de fedback wil ik zien of het nog de moeite loont (qua prijs en wachttijd) om de wagen te importeren…

    Groeten,
    Frank

    Frank, je moet eerst een afspraak maken voor dit soort keuring

    Pas op, niet alle keuringstations zijn hiervoor bevoegd

    Als het om een “alleenstaand geval” gaat kan het gerust 2 maand duren voor alles in orde is. Papieren gaan verschillende maal heen en weer tussen het keuringstation en het DIV en komen telkens onderaan de stapel. Het is dus een winterjob !!!!

    De keuring kost +- 100 euro, er komen nog zegelkosten bij voor het gelijkvormigheidattest, enz…..

    Succes

    De volledige homologatie procedure voor mijn uit de USA ingevoerde 912 (volledig origineel!) heeft in totaal 5 maanden geduurd.
    Voor m’n uit Frankrijk ingevoerde VW Westfalia bus (76) heeft dit 3 maanden geduurd.
    Voor m’n uit de USA ingevoerde VW Samba bus (57) heeft het slechts 3 weken geduurd.

    Wees dus geduldig!

    Piet

    Een tip, schrijf de wagen eerst in als oldtimer en doe daarna de homologatie. Dan kun je er onmiddellijk mee rijden, je moet je dan wel aan de beperkingen van een oldtimer houden.

    Anoniem

    Zo,

    heb vorig weekend wagen gaan halen en de hele papierwinkel doorlopen in NL (GWK, tijdelijke platen, verzekering etc…).

    Maandag naar douane geweest voor attest 705.
    Vandaag naar controle in Londerzeel voor homologatie. Ze zeiden dat het 2 weken zou duren alvorens ik iets zou horen. Kostprijs 99 Euro.

    Ondertussen hebben ze de wagen alvast eens gekeurd en moet achteraan lekkende schokdemper vervangen worden (zal de beide kanten moeten doen zeker…) en rubbers voor stabilisatorstang.
    Wanneer de papieren terugkomen, zal hij nogmaals geschouwd worden als verkoop (dus inclusief nakijken van # sleutels, onderhousboekje en met car pass…)- weer goed verdient voor de Staat 🙂 )

    Wagen is nu bij Luc (LE CARS), hopelijk geen andere verrassingen, en nu maar wachten op papieren…

    to be continued…

    Frank

    Anoniem

    Hallo,

    hier de laatste update en een vraagje:

    wagen is naar homologatiekeuring geweest en de papieren zijn teruggekomen. Moet nu nog enkel langsgaan voor papieren en (nogmaals) volledige keuring met carpass (kassa, kassa…)

    Ze wisten me echter niet te zeggen hoeveel fiskale PK mijn wagen had. Enig opzoekwerk gedaan en ik denk voor mijn model (2994cc, 150Kw, 204PK) dat dit op 15 fiskale PK komt.

    Wat ik wel weet is dat ze als eerste inschrijvingsdatum 15/7/1982 hebben gezet, dus ongeveer midden van het jaar.

    Natuurlijk een beetje stom aangezien ik bij inschrijving voor die datum volle pot betaal (rond de 500/600 euro) en na die datum 29 Euro. Bij dienst wegenbelasting stelde men volgende oplossing voor:
    – gewoon inschrijven deze maand
    – in juli uitschrijven en plaat terugsturen (gedeelte van tax wordt dan terugbetaald enkele maanden later)
    – terug inschrijven na 15/7 en 29 euro betalen.

    Ben een beetje aan het rekenen geslagen en hierbij moet ik ook rekening houden met:
    – terug BIV betalen :+/- 65 euro
    – terug laten keuren : +/- 50 euro
    – ongeveer 6 maand wegentax wordt terugbetaald

    heeft iemand ander idee of suggestie, zelfs met extra keurings/BIV kost lijkt me dit nog steeds een goed idee (wisselen platen in juli).

    Of anders gewoon de volle pot betalen eerste jaar om de hele procedure te vermijden…
    (wil niet over enkele euros struikelen, maar minder euros naar de staat is meer euros voor het in orde maken van de wagen…)

    Groeten,
    Frank

    Frank, Heb je al een gelijkvormigheidsattest en het silver plastic etiketje om in de wagen aan te brengen ????

    Waarom moet de wagen terug voor een Car Pass !!! Om hetzelfde vast te stellen dan de eerste keer.

    Ik zou op mijn tanden bijten en wachten tot de wagen 25 jaar is en dan pas inschrijven !!!! Moeilijk, weet ik, maar moeilijk gaat ook.

    Anoniem

    dit attest en etiketje wordt me gegeven wanneer ik terug naar de TC ga. Geen speciale opmerkingen gekregen dus veronderstel dat alles ok is voor homologatie.

    Moet nog wel achterste schokdempers vervangen en rubbers op stabilisatorstang, staat hiervoor bij LE CARS.

    Zoals gezegd, ze willen graag wat verdienen dus 2e keer keuren (moest zowiezo wegens rode kaart voor schokdempers)

    In je rekening ook nog eens een nieuwe nummerplaat rekenen hé voor vooraan maar is maar paar euros 😉

    Je hebt pech dat het in het midden van de zomer is en het zal wel kriebelen om er mee te rijden als het zonnetje erdoor komt.

    Ikzelf zou haar inschrijven en dan pas als het zover is kijken wat je gaat doen…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.