Keuring en de Tuningwet van Landuyt

Home Forums Porscheforum Technisch Algemeen Keuring en de Tuningwet van Landuyt


Deprecated: Functie bp_core_get_user_domain is sinds versie 12.0.0 verouderd! Gebruik in plaats daarvan bp_members_get_user_url(). in /home/customer/www/porscheforum.be/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 118)
  • Vandaag naar de keuring geweest… RODE KAART ❗

    Sinds 15 februaris is de “tuningwet” blijkbaar in voegen en is het echt niet meer te doen.
    Tolerantie is een verloren woord !
    Als je tuningstukken aan je auto hebt moeten ze gekeurd zijn en moet je de attesten bij hebben. Uiteraard betaal je daar extra voor !
    Zo heeft mijn garagist zelfs een klant die 273€ betaalde voor een “Tuningkeuring”. Een gewone keuring met een extra blad waar de niet originele stukken op vermeld staan.

    Mijn elver probeer ik zo origineel mogelijk te houden en diegenen onder jullie die mijn P kennen zullen dat zeker beamen.
    Ga al jaren naar hetzelfde keuringstation, met dezelfde banden, uitlaat, stuur…
    Vandaag was het ineens allemaal niet in orde en moest ik plots attesten gaan ophoesten en bevestiging bij Porsche gaan halen…. Tja, mijn PVG nummer zit niet in de computer en wat ze dan nog op microfiche terug vinden klopt niet echt! Dat vinden ze dus zelf ook hé

    Denk dat ik wel een omweggetje gevonden heb voor één van “mijn problemen” maar toch, leuk is anders !

    Technisch is mijn elver dus PERFECT in orde hé, dat vind ik nu zo tergend aan de hele zaak ! Dat kreeg ik zelfs als opmerking “Uw wagen is echt in uitzonderlijk goede staat… zo zie je ze niet vaak van die leefijd”
    Maar ja, mijn uitlaat is niet origineel van Porsche en heb ik nu net de pech dat die gast daar iets van kent !
    Dus lof over mijn wagen + bevestiging dat hij technisch perfect is en toch afkeueren ! Heel logisch !

    Pfff… enfin, weer heel wat over en weer geloop en geregel in het vooruitzicht.
    Luc is er ook al mee bezig waarvoor mijn dank !

    Let dus op dat ge geen verkeerde ruitenwisser plaatst of een niet gekeurde luchtverfrisser op je dashboard plakt ! O ja, voor een woofer in de koffer betaal je ook extra, dus laat die even thuis…

    Mijn grootste dank uiteraard aan Minister Renaat Landuyt voor het goedkeuren van deze wet !
    Als ik ooit is iets kan terugdoen… 👿

    Ze klagen al dat er zoveel niet verzekerde wagens rondrijden in Belgie. Denk dat met deze wet het aantal niet gekeurde wagens ook enorm zal stijgen !

    Enfin, mijn hart is weeral een beetje gelucht… nu zien dat ik alles rond heb voor de Lentebloesemrit.

    De Omzendbrief van onze held….

    en de Praktische kant

    Het draait toch alleen maar om geld.Hoeveel miljoenen euro’s denk je dat dit nieuw grapje de staat ectra gaat opbrengen ❓ ❓ ❓
    En dat allemaal voor dingen die bijna allemaal door de jaren heen gedoogd werden.
    Willen ze het dan toch gelijk maken met een tüv zoals in Duitsland, waarom dan niet het gehele programma (lees extremeombouwingen , motortransplantaties, motortuning , etc)
    In heel onze omringende landen (neen heel West Europa) is dit al jaren toegelaten. België was het enigste land waar onze wagen origineel af fabriek moest zijn volgens de wet.
    Nu willen ze meedoen , wat een lachertje.
    Ooit heeft een wijs man mij geleerd “een garantie is geen voordeelmaar een beperking in rechten” . Ook hier is dit hetzelfde geval.

    Holy crap 🙁

    Best nog wachten voordat ik iets verander of plan te veranderen dus 🙁
    Alhoewel… ik verhuis eind juni naar Frankrijk. Dus best die wetgeving eens doornemen 😉

    Ik wens je nog veel succes met het behalen van de aflaat…pardon, het keuringsattest.
    Zou niemand de indruk willen geven dat het om geld te doen is 😈

    Deze week nog eentje gehoord: 944 US versie naar de keuring, bouwjaar 1987: afgekeurd wegens ONTBREKEN AIRBAGS !! 😥

    Ik denk dat ze in Brussel de pedalen kwijt zijn… 🙄

    En ik moet met mijn 924 nog naar de keuring. Kunnen ze beginnen over de uitlaat, de verbouwingen, de achterruitesproeiers die niet origineel zijn, het tankklepje, het schuifdak… 😥
    [url=http://imageshack.us:lr9mvyqk]
    [url=http://imageshack.us:lr9mvyqk]
    [url=http://imageshack.us:lr9mvyqk]

    🙄

    ja jongens helaas kan het verhaal baamen is een dikke geld klopperij ik rijd hel veel autos naar de keuring op z platen en vorige week had ik een mercedes met houten sportstuur koste die kerel 36 euro extra

    dus terug naar keuring met origineel maar dan wordt er niet over attest gesproken waarom niet volgende regeling

    eerts naar keuring ter plaatse vast stellen of auto volgens hen verbouwd of getuned werd en dan keuze afkeuren aan normaal tarrief ofwel terug komen en laten betalen voor tuningsrapport dan heb je tenùinste de kans om te beslissen wat je gaat doen nu mag je nog altijd kiezen maar je bent wel 36 euro lichter 🙄

    gisteren op keuring metgolf tdi gt begonne te zeuren over dak spoiler verbredingen en verlaging !!!!!!!!!

    een gt rolt zo van de band al een geluk dat we toevallig met 2 gt s naast elkaar stonden toen werden ze wakker aja kan wel eens gelijk hebben
    DE SNULLEN

    ze denken dat ze iets van autos kennen en doengewoon hetgeen wat ze zelf willen is dat verkeersveiligheid minister landuyt

    heb zelfs ooit gezien hoe de ene zijn collega zijn auto afkeurde !!!!!!!!
    ja want als je op de keuring werkt mag je je eigen auto niet keuren en moet een collega dat voor u doen
    chique collega s die wachtte ik toch op tussen licht en donker ………….

    zouden beter van naam veranderen

    GELDSTATION ipv keurings station

    en de nieuwe slogan

    😈 autoveiligheid maakt u lichter met attest 😈

    [quote=”stefx911″:1x661jhr]Vandaag naar de keuring geweest… RODE KAART ❗

    Sinds 15 februaris is de “tuningwet” blijkbaar in voegen en is het echt niet meer te doen.
    Tolerantie is een verloren woord !
    Als je tuningstukken aan je auto hebt moeten ze gekeurd zijn en moet je de attesten bij hebben. Uiteraard betaal je daar extra voor !
    Zo heeft mijn garagist zelfs een klant die 273€ betaalde voor een “Tuningkeuring”. Een gewone keuring met een extra blad waar de niet originele stukken op vermeld staan.

    Let dus op dat ge geen verkeerde ruitenwisser plaatst of een niet gekeurde luchtverfrisser op je dashboard plakt ! O ja, voor een woofer in de koffer betaal je ook extra, dus laat die even thuis…

    [/quote]

    *273 euro lijkt me wel extreem veel hoor , tenzij er keuring voor verlaging bij was (wielgeometrie), maar dan is het nog veel hoor

    ken der veel die al geweest zijn met “extreme” wagens en die kwamen nog lang niet aan de helft van dat bedrag

    *voor een subwoofer in je koffer moet je trouwens niet betalen, maar wel als je een versterker in je wagen hebt, dan kijken ze of er een zekering tussen zit (+ 6 euro betalen) ==> misschien niet slechter want ik heb al geklommel gezien soms met versterkers en bekabeling.

    je kan je versterker er wel even uit nemen, maar dan moet je best kabel ook eruitnemen, want als ze die los zien liggen keuren ze hem af 😉

    feit is dan wel weer dat ze toch niet weten hoe zwaar die zekering moet zijn voor bepaalde dikte van kabel en zo ….

    *en tis inderdaad spijtig dat wagens die jaren zo gekeurd worden nu plotseling afgekeurd worden (omwille van attesten die je toch nooit meer kan vastkrijgen).
    ze hadden beter ingevoerd voor wagens die vanaf nu nieuw verkocht worden.

    maar eenmaal verandering op je tuningrapport staat, hoef je volgende keer geen zorgen te maken

    Maar komt nog wel verandering in hoor. zo kan dit toch niet verder blijven gaan.
    FBAT is trouwens mee bezig om het wat aangenamer te maken voor keuring.

    indien je problemen hebt met keuring (omwille van tuning) , kan je altijd je probleem + kopie keuringskaart mailen naar fbat:

    [color=blue]Heeft u problemen met de keuring of op de weg in verband met uw getuned
    voertuig, laat het ons weten op problems@fbat.be
    Wat we nu samen verder kunnen doen is een bundel aanleggen van de volgende informatie:

    1° De verbouwingen die nu de meeste problemen geven;
    2° alle problemen in de keuring verzamelen;
    3° alle problemen op de weg verzamelen.

    Stuur een copy naar problems@fbat.be hoe meer concrete problemen er doorgestuurd worden hoe sneller er kan ingegrepen worden.
    [/color]

    Anoniem

    wacht tot de luc met die van mij gaat….
    dan zal ie een aanhangwagentje moeten meenemen voor al die attesten…. verleden jaar de ophanging laten goedkeuren maar euhm….

    als al je onderdelen nu orineel zijn…. de xenons, spatborden, voorbumper, sideskirts, zijn allemaal orineel van porsche. Kunnen ze toch niks van zeggen dan? of wel?

    WB

    Gelukkig heb ik nog niks veranderd en is hij nog origineel.I k denk echter dat ze dit binnen een half jaartje weer zo goed als vergeten zijn. Ik hoor nu al niks meer over de controle van al de veiligheidsgordels die je moet inklikken als je op controle gaat…. 😕

    [quote=”WB”:1cvaikja]Ik hoor nu al niks meer over de controle van al de veiligheidsgordels die je moet inklikken als je op controle gaat…. 😕 [/quote]

    Mijn gordels zijn nochtans heel nauwgezet nagekeken ! Zowel het vastklikkenn, losmaken en oprollen. Evenals de staat van de gordel zelf… 🙁

    Aan mijn gordels hebben ze ook getrokken (daily driver vrijdag geweest).
    Oprollen trekken ze hun niets van aan (in Tienen).

    Wat ik mij dan afvraag is diene gast die onder uwe auto hangt, is dat dan een wandelende database dat hij weet wat origineel is en wat niet?

    Vorig jaar met rover 75: gast kon motorkap niet openen, wist niet hoe.
    En dit jaar kon andere gast niet uit wagen, had zichzelf opgesloten en wist niet op welk knoppeke drukken, daarmee dat plots die ruitenwissers aangingen 😆

    Ik zal voor alle zekerheid maar uitleggen hoe die tiptronic werkt als ik binnen de maand met de cabrio moet gaan zeker.

    PS. Wanneer kloppen ze met hamertje onderaan op auto? Toch alleen maar met verroeste bakken zeker en niet met alle wagens ouder dan 10j want dan pak ik z’n hamertje af en klop ik eens op zijne knikker als em dat durft te doen met mijn cabrio zunne. 👿

    En bende klootzakken 😈 zijn het op de keuring geworden dat weet ik. Maar er komt verandering in de zaak hoor geloof me vrij 😉 .

    Vroeger had ik een vriend die automechanica deed en het onderhoud verzorgde van een oude Bentley van iemand die hij kende.
    De eigenaar zat er warmpjes in en de wagen was PERFECT en heel zeldzaam.
    Als die naar de keuring moest nam hij een deurwaarder mee.
    Als die gast van de keuring dan met zijn hamertje bv op de uitlaat wou kloppen dan begon die deurwaarder: “Meneer, mag ik U erop wijzen dat deze uitlaat zoveel BEF (telkene een hoog bedrag uiteraard) kost en in mijn ogen perfect is. Als U er met uw hamertje schade aan toe brengt, een klein deukje is al genoeg dan…
    Die had dan ook een hele boek bij van de restauratie met alle prijzen van elk onderdeel.
    Dat hamertje heeft de wagen nooit geraakt 😉

    Natuurlijk kostelijke grap om telkens een deurwaarder mee te nemen hé, maar vond het een leuke anekdote om hier te posten.

    S2

    Onze minister heeft nu ook zijn eigen site:

    http://www.how2tune.be

    Alle info over wat mag en niet mag is hier te vinden.

    Anoniem

    Bij de gelijkvormigheidskeuring van de mijne kwam er na de keuring op de parking nog een van die mannen afgelopen en vroeg of ik de achterkoffer nog eens wou openen en hij vroeg me of die turbine links de turbo was?? Het is een gewone 3.2 en die “turbine” is de motor van de verwarming ❗ KENNERS op de keuring. 😕

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 118)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.