nokkenas doet vreemd

Home Forums Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 924 nokkenas doet vreemd

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gegroet allen,

    de motor van mijn ’80 model heb ik het afgelopen jaar gereviseerd, bij het terug monteren stuit ik op een zich verdacht gedragende nokkenas. Omdat de vorige z’n nokken zwaar beschadigd waren wegens oliegebrek (controleer de sproeibuis!!), heb ik in Lokeren een andere nokkenas en klepstoters gekocht. Alles mooi gemonteerd, lagerschalen op juiste plaats en in de correcte volgorde met het voorgeschreven moment vastgezet. Het frustrerende is dat die nieuwe (2°handse) as niet mooi egaal ronddraait, bij het stellen van de klepspeling verdraai ik hem met een sleutel en dat heeft hij precies niet graag. Hij “schiet” altijd naar een bepaalde stand, net alsof er één klepveer is die veel krachtiger is dan alle andere. Ik kan mij inbeelden dat zulks een onregelmatige krachtenontplooiing niet gezond is voor m’n distibutieriem en ga dus in deze conditie de motor niet inbouwen en late draaien.

    Als mogelijke oorzaken zit ik te denken aan een scheve klepgeleider (maar hoe dat zou kunnen komen, weet ik niet), een slag in de nokkenas zelf (zou niet mogen, ziet er ook zo niet uit)… Ziet er nog iemand andere oorzaken?

    De cilinderkop staat natuurlijk al netjes vast op het blok, dus als die er terug af moet om alle klepveren te vervangen of iets dergelijks, zal dat niet pijnlijk zijn naar werktijd (doe ik graag), maar heb niet zo’n goed oog in het hergebruiken van de nieuwe koppakking die er nu netjes tussengeklemd zit en volgens mij bij het demonteren beschadigd gaat worden, iemand hier ervaring mee?

    Worst case scenario: contactgegevens van een bedrijf dat mij een gereviseerde cilinderkop kan leveren voor een redelijke prijs, maar kwaliteit primeert hier voor mij.

    Dat bij het verdraaien van je nokkenas de motor wil terugspringen is vrij normaal, het is gewoon de motor die op compressie komt en dan krijg je en druk in je cilinders. Nu als je de nokkenas as wil verdraaien MOET JE ALTIJD AAN DE KRUKAS BOUT DRAAIEN EN NOOIT 😈 AAN DE NOKKENSAS BOUT. Nu klepstoters vervangen wij nooit door occasies 😕 maar altijd door nieuwe en gebruik nooit een gebruikte cilinderkoppakking weer opnieuw vervang deze altijd door een nieuwe. Als je echter wil weten of je kleppen niet blijven steken moet je met een camera in de cilinder eens gaan zien.
    U kan gerust u motor eens binnen brengen in mijn bedrijf en dan zullen wij eens een kijkje nemen in je cilindergaten. 😉

    Hm, ben niet duidelijk genoeg geweest, mijn fout. De distributieriem is nog niet gemonteerd, krukas draait dus niet mee. De motor heeft na de revisie ook nog niet gedraaid, dus de koppakking is (alleen maar) sterk bijeengeknepen geweest door de trekbouten, zou een dosis vloeibare pakking hier soelaas bieden (ben ik wel geen grote fan van) ?

    Dankzij een L-vormig stukje koper en het bougiegat, kan ik u verzekeren dat er geen enkele klep blijft steken, wat mij ten zeerste verwondert.

    [quote=”morgoth924″:zvthq96g]Hm, ben niet duidelijk genoeg geweest, mijn fout. De distributieriem is nog niet gemonteerd, krukas draait dus niet mee. De motor heeft na de revisie ook nog niet gedraaid, dus de koppakking is (alleen maar) sterk bijeengeknepen geweest door de trekbouten, zou een dosis vloeibare pakking hier soelaas bieden (ben ik wel geen grote fan van) ?

    Dankzij een L-vormig stukje koper en het bougiegat, kan ik u verzekeren dat er geen enkele klep blijft steken, wat mij ten zeerste verwondert.[/quote]

    Dus je hebt de cullas gemonteerd op het motorblok en dan stel jij de kleppen af zonder dat je distributieriem is gemonteerd ❓
    En nog maals 1 keer de koppakking gemonteerd, is die na demontage voor de vuilbak en begin daar ook geen vloeibare pakking tussen te vrijven of zo koop gewoon en nieuwe.

    Dus je hebt de cullas gemonteerd op het motorblok en dan stel jij de kleppen af zonder dat je distributieriem is gemonteerd

    Inderdaad, ik zorg er wel voor dat de krukas 90° weggedraaid is van BDP 1° cilinder, zodat kleppen veilig zijn voor zuigers en vice versa (zou eigenlijk niet moeten, dankzij de uitsparingen in zuigerbodem). Niet zo verstandig geweest?

    Over die koppakking: het was maar een idee.

    [quote=”morgoth924″:rb51ho67]
    Inderdaad, ik zorg er wel voor dat de krukas 90° weggedraaid is van BDP 1° cilinder, zodat kleppen veilig zijn voor zuigers en vice versa (zou eigenlijk niet moeten, dankzij de uitsparingen in zuigerbodem). Niet zo verstandig geweest?

    Over die koppakking: het was maar een idee.[/quote]

    Nu vertel je wel alles 💡 , dan mag je zeker je kleppen regelen. Maar door de veerspanning kan het wel zijn dat ze terug klikt. Ik denk dat het je stoters zijn die dit veroorzaken. Wat je koppakking betreft hou het maar bij een idee 😉

    M’n motor ligt eindelijk terug in de P, hiervoor was het wel nodig de cilinderkop erop te laten, daar zitten immers de ijzers aan om hem mee te tillen. In de loop van de volgende weken eens werk maken van het vreemde gedrag van m’n nokkenas.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.