Oliepeil meten

Home Forums Porscheforum Technisch Algemeen Oliepeil meten

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Beste Porschisten,

    Hoe meten jullie je oliepeil (van de wagen wel te verstaan 🙂 )

    Daarstraks van een leuk ritje teruggekomen, maar ik had enorm veel moeite om het oliepeil te meten. Heb wel een beetje zitten spelen met een Subaru Imprezza en dan een oude MG Rally wagen, hij kon mij toch niet afschudden maar ik had wel in 1 bocht een beetje onderstuur 😕 Misschien daarmee dat het deze keer zo moeilijk af te lezen was, nochtans daarna een uurtje normaal zitten cruisen…

    Is er geen truukje om dat oliepeil makkelijker af te lezen? Doordat de pijlstok zo lang is en dan nog naar beneden gedraaid wordt heb je volgens mij dikwijls wat olie van de buis waar het insteekt aan de peilstok.

    Wanneer kan je trouwens best je olie meten?

    Thanx

    Wanneer kan je best je olie meten ?

    ik denk ‘t best ‘s morgens rond 04.12 uur ! 😈 😈 😛

    en nu serieus : mij is altijd gezegd : half uurtje warm draaien ( kalm ritje)
    en dan mooi plat zetten , laten draaien en meten maar .

    bye

    Klopt gedeeltelijk.
    Motor moet op bedrijfstemperatuur staan.
    Dan pijlen terwijl de motor draait.
    Typisch Flat Six
    Voor als je het pijlstok zoekt.
    Recht bij het olievuldop , dop afhalen en daarbinnen zit het pijlstok.

    Greetz

    Anoniem

    enneuh, oppassen dat je de pijlstok netjes terug in het geleidingsbuisje steekt. Ik heb mijn peilstok ooit eens in de oliebak laten vallen 😳
    serieus wat werk gehad om die er terug uit te vissen.

    Is bij een 993 geen probleem, peilstok zit apart, niet in de vulopening van het oliereservoir…
    Setakira heeft bij levering van de wagen uitleg gehad over manier van werken bij controle van oliepeil, vertel ik altijd bij de levering want is toch wel een belangrijke zaak dat dit goed gebeurt…

    [quote=”AutosDekens”:qyqzk8ub]Is bij een 993 geen probleem, peilstok zit apart, niet in de vulopening van het oliereservoir…
    [/quote]

    En weer iets bijgeleerd 😉

    Heb inderdaad goede uitleg gehad en ik heb het een paar keer goed kunnen aflezen maar het valt mij op dat ik de laatste week twijfel.

    Heb op het gekrulde gedeelte van de pijlstok stuk olie, dan niets, dan olie dan niets, enz. Zelfs na 4 keer erin steken (en afkuisen) en na 2 keer kalm 30min rijden dus ik twijfel teveel of hij nog wel ok is.

    Daarom heb ik het zekere voor het onzekere genomen en even deze vraag hier gesteld, maar ik ga het Johan nog eens laten nazien. Sinds ik onzeker ben over het oliepeil maar 100km meer gereden, best geen risicos nemen natuurlijk.

    Olie ziet er ook zoals vloeibare honing uit dus nog moeilijker om af te lezen, niet zwart zoals ik al met andere wagens gezien heb (maar is dan wel makkelijker te zien 😉 )

    Voila, Blue Eyes is terug in orde. Ze loopt terug lekker gesmeerd…

    Even langs Johan gegaan gisteren. Nu weet ik als ik bij de 993 twijfelen over het oliepeil = wat olie bijvullen per 250ml of halve liter en telkens opnieuw meten. Ze stond op het minimum. Ik twijfelde omdat ik stukje olie en zag dan niets, dan terug enz. Omdat die oliepeilbuis bocht van 90° maakt blijft er wat aan de buiswand hangen en dat maakt het aflezen twijfelachtig. Als het oliepeil perfect is heb ik gemerkt dat dat niet meer zo opvalt.

    Weer iets bijgeleerd dus 😛

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.