Re:Maximale banden / velgen maten 911 turbo ’86

Home Forums Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Re:Maximale banden / velgen maten 911 turbo ’86

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Ik zou gaan tot maximum 255-40/17 achteraan.

    MVg
    8)

    Anoniem

    reys schrijft:

    Al spacers overwogen? Kleinere kost 😉

    De standaard wielen die er nu opstaan staan ver genoeg naar buiten hoor.
    Ik zoek meer grip.
    Mijn turbo is getuned en komt grip tekort.
    Als 255-40/17 het maximum is moet ik niets veranderen, staat nu 245-45/16 onder

    als ik het goed heb is de breedte van de band niet bepalend voor de hoeveelheid grip. de bredere banden zorgen er voor dat de temperatuur niet te hoog oploopt onder zware belasting.
    zachtere compound = meer grip.

    ‘zachtere compound = meer grip’ klopt uiteraard volledig. Maar dat van die warmte, klopt dit? Instinctief zou ik denken: meer oppervlak = meer frictie = dus onvermijdelijk meer warmte???

    Hoe dan ook, wat wel zeker is, en door sommigen vaak vergeten wordt, is dat de temperaturen door de snelheid (!) niet lineair stijgen, maar exponentieel!!! Sommigen denken dat een band aan 300km/u 3 maal zo warm wordt als aan 100km/u… Niet dus: aan 300km/u wordt een band… 27 maal zo warm als aan 100km/u!! Ergo alle problemen die er bij komen kijken voor de constructie van banden die deze temperaturen/snelheden aan moeten kunnen…en waarom dergelijke banden dan zo rap slijten door de combinatie van een zeer stijve karkas en doorgaans zachtere compounds om al dat nodige PK-geweld (om die snelheden überhaupt te kunnen rijden!) aan te kunnen. Met mijn (zware, en opgevoerde!) Honda Blackbird heb ik ooit eens op een warme zomerdag, na een lange stint op circuit, moeten vaststellen dat de profielgroeven op mijn voorband zelfs niet meer recht liepen! 😯 😯 het leek alsof die band echt bijna gesmolten was, zelfs zeer ervaren racers gaven aan dat ze dit nog nooit gezien hadden… 😯 😕

    Het is dus niet zo eenvoudig om zulke banjes te maken. Of dat echter een troost biedt voor het feit dat een bandenset voor de nieuwe Veyron 25.000 (!) euro kost… 😯 😆

    Anoniem

    Ik denk dat de warmte van een band zeer veel te maken heeft met de banden druk.
    Als banden te weinig druk hebben gaan de wanden bol komen staan, toch daar waar de band de grond raakt. Dus door het draaien van het wiel zal de zijwand zeer snel bewegen tussen bol en vlak, wat denk ik zeer veel warmte genereert.
    Denk maar aan de klapbanden van vrachtwagens.

    Bandenkeuze is een beetje persoonlijk, en is uiteraard budget gebonden. Ik heb onder de turbo conti sport contacts en die hebben MEER dan genoeg grip met de 300 pk en ik vermoed dat de banden ook jouw, wat, 370 pk aankunnen.

    Als je posten bekijkt op http://www.impactbumpers.com dan krijg je verschillende smaken aanbevolen: Toyo, Michelin pilot sport cups, falken, kumho- de MPSC en de toyo R88 zijn typisch de zachtere compounds. Op de circuit wagen komen alleen MPSC maar voor een weg wagen verkies ik liever 1. een goede band die ook in de regen grip geeft en 2. een band die goed grip levert wanneer hij koud is maar beter wordt wanneer hij warm is gereden. De Toyo’s en MPSC worden gelijdelijk warm en het is uitkijken geblazen!

    Een progressieve band, dus een band die aankondigt dat je grip gaat verliezen/ beetje meer/ en woosh is wat ik best wel plezant vind, zeker met de, wat, 370pk die je hebt?

    Ik heb redelijk verse conti sport contacts onder mijn 930. Ik zou eens meerijden met iemand die deze onder de 911 of 930 heeft.

    Groetjes,

    Bert

    PS: versnellingsbak gefixt?

    Anoniem

    Versnellingsbak is nog niet gefixt.
    Ik heb wel al de dichting.
    Moet nog een beetje rustig aan doen momenteel (operatie gehad)
    Ik wil eigenlijk meer grip omdat de wielen beginnen doordraaien rond de
    3500 tr/min in 2de 😯
    Wat heb je aan ± 400 pk als je ze niet op de grond krijgt.
    Ik heb momenteel Bridgestone onder de P staan.

    is wel een beetje ’typisch’ zeker: die brutale reacties bij (opgevoerde) monoturbo’s: de ‘alles-of-niets’-powerdelivery… Wie weet zouden jouw bandjes al minder problemen hebben met evenveel PK’s bij een twinturbo, die een veel lineairder koppel- en vermogenscurve heeft???

    Anoniem

    Is misschien nog een idee.
    Een 2de turbo monteren 😀
    Mijn BMW heeft er ook 2 en het vermogen komt er dan inderdaad veel minder bruut in.

    Ik zou eerst gaan zoeken naar andere Banden, en niet bredere voor meer grip…

    op nat gaat breder een averechts effect hebben (zelfs rechtdoor bij hogere snelheid)

    ik weet niet of ze goed zijn onder een Porsche (verbaast me hoe gevoelig het soms ligt)

    Maar op vlak van grip (vooral op droog) bij remmen en optrekken was ik ongelooflijk te spreken of mijn Yokohama’s… vertrekken met geirende banden was er niet echt meer bij.. laar de versnelling des te hoger, remmen voor het oranje, zonder blokkeren, op een minimum aan afstand stond ik stil…

    enige nadeel (ga je altijd hebben) ze slijten ook ongelooflijk snel 🙂 )

    breder is niet altijd beter!

    porschky schrijft:

    ‘zachtere compound = meer grip’ klopt uiteraard volledig. Maar dat van die warmte, klopt dit? Instinctief zou ik denken: meer oppervlak = meer frictie = dus onvermijdelijk meer warmte???

    Hoe dan ook, wat wel zeker is, en door sommigen vaak vergeten wordt, is dat de temperaturen door de snelheid (!) niet lineair stijgen, maar exponentieel!!! Sommigen denken dat een band aan 300km/u 3 maal zo warm wordt als aan 100km/u… Niet dus: aan 300km/u wordt een band… 27 maal zo warm als aan 100km/u!! Ergo alle problemen die er bij komen kijken voor de constructie van banden die deze temperaturen/snelheden aan moeten kunnen…en waarom dergelijke banden dan zo rap slijten door de combinatie van een zeer stijve karkas en doorgaans zachtere compounds om al dat nodige PK-geweld (om die snelheden überhaupt te kunnen rijden!) aan te kunnen. Met mijn (zware, en opgevoerde!) Honda Blackbird heb ik ooit eens op een warme zomerdag, na een lange stint op circuit, moeten vaststellen dat de profielgroeven op mijn voorband zelfs niet meer recht liepen! 😯 😯 het leek alsof die band echt bijna gesmolten was, zelfs zeer ervaren racers gaven aan dat ze dit nog nooit gezien hadden… 😯 😕

    Het is dus niet zo eenvoudig om zulke banjes te maken. Of dat echter een troost biedt voor het feit dat een bandenset voor de nieuwe Veyron 25.000 (!) euro kost… 😯 😆

    ben je dat zeker van die x27?? niet dat ik u niet geloof maar dit lijkt me wel heel veel… toen ik op circuit men banden (moto) warmde om te kunnen gassen moesten ze 80°C zijn zodanig dat de binnendruk ok was en de rubber zelf warm genoeg, bij het binnenkomen heb ik dit nooit gemeten, 110/120°C misschien?

    ja mag me altijd per pb meer uitleg sturen of waar je deze info haalt…

    groeten
    René

    Anoniem

    De Bridgestone banden die er nu onder zitten hebben de N codering van Porsche dus zouden ze toch moeten voldoen.
    Yokohama daar begin ik nooit meer aan.
    Daarvan heb ik meerdere sets in de vernieling gereden onder mijn E30 M3.
    Ik kon die banden spotgoedkoop kopen van een bevriende bandencentrale.
    Daar werden de banden steeds yokodrama genoemd 😀
    Grip geven die banden wel, stabiliteit daarentegen?
    Verder slijten ze echt te snel.

    even op de site van michelin gekeken en die zeggen pilot exalto met no codering
    ik ken die banden niet maar vind op ander sites niet direct die maten voor u porsche
    misschien deze eens proberen
    ervaring met mijn auto’s weet ik dat je alle banden kan doen spinnen
    misschien is je vering ook veel te hard ❓

    dat van die 27x warmer aan 300km/u komt uit een uitgebreid artikel over banden uit een motoboekje destijds… ik ga er dus van uit dat dit wel zal kloppen, gezien de duidelijke samenwerking met een grote bandenfabrikant voor dat artikel.

    En ik ga er van uit dat dit dan ook 300/u chrono zal zijn, niet op de teller! Ik heb met mijn Blackbird destijds meegedaan aan snelheidsmetingen voor een tijdschrift met een Multanova van de rijkswachts, en aan 250km/u op de teller vertoonde mijn Blackbird al een afwijking van 22km/u! De grap was dat ze mij aan topsnelheid niet konden meten!!! 😈 “waarschijnlijk een foutje”, zeiden ze zeer geërgerd… yeah right: ook deze morgen was het nog in het nieuws dat steeds meer van de hypermoderne moto’s niet meer kunnen geflitst worden omdat er nog weinig ferrometalen in zitten… 😈 😈

    Anyway: ik ken bijna geen enkel circuit waar wij als particuliere ‘vrij rijders’ nog werkelijk 300km/u chrono kunnen rijden. Op Francorschamps kan je op het lange rechte stuk voor de busstop eens doorgassen, mits je de kl… aan je lijf hebt om volle slets die knik te nemen, en ook op de Nordschleiffe zijn er enkele stukken waar je zeer snel kan… maar ook daar zullen uiteindelijk al weer snel stukken volgen waar de snelheid gevoelig daalt, ergo ook de temperaturen. Het zal dus best wel meevallen voor ons amateur circuitrijders, wat die temperaturen aan langdurige zeer hoge snelheden betreft… wat niet wegneemt dat op het bewuste circuit waar ik mijn banden gegrild heb (Croix), het langste rechte stuk amper 400 meter is (!), en mijn bandendruk door de warmte van 1.8 bar naar 2.3 gegaan was, op een stint van amper iets meer dan 20 minuten… 😯

    porschky schrijft:

    ook deze morgen was het nog in het nieuws dat steeds meer van de hypermoderne moto’s niet meer kunnen geflitst worden omdat er nog weinig ferrometalen in zitten… 😈 😈

    Anyway: ik ken bijna geen enkel circuit waar wij als particuliere ‘vrij rijders’ nog werkelijk 300km/u chrono kunnen rijden. Op Francorschamps kan je op het lange rechte stuk voor de busstop eens doorgassen, mits je de kl… aan je lijf hebt om volle slets die knik te nemen, en ook op de Nordschleiffe zijn er enkele stukken waar je zeer snel kan… maar ook daar zullen uiteindelijk al weer snel stukken volgen waar de snelheid gevoelig daalt, ergo ook de temperaturen. Het zal dus best wel meevallen voor ons amateur circuitrijders, wat die temperaturen aan langdurige zeer hoge snelheden betreft… wat niet wegneemt dat op het bewuste circuit waar ik mijn banden gegrild heb (Croix), het langste rechte stuk amper 400 meter is (!), en mijn bandendruk door de warmte van 1.8 bar naar 2.3 gegaan was, op een stint van amper iets meer dan 20 minuten… 😯

    Dan ben ik het levende bewijs dat een Ducati 848 een oude moto is haha 😀

    Croix is idd nefaster voor de banden, Franco meer voor de benzine 8)
    Ik ga vaak mee met Richard White die bij Racing Team Hautekiet rijdt, die slijt alles overal, da’s idd iets anders in tegenstelling tot de vrij rijders zoals wij 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.