Trainingplek voor je Porsche

Home Forums Porsche Uitstappen Trainingplek voor je Porsche

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Beste,

    nieuw op het forum en fiere eigenaar van een 911 ’84 Carrera 3.2
    Fantastisch dat deze nog uit de tijd komt waarin nog geen sprake was van stabiliteitssystemen, ABS of zelfs stuurbekrachtiging.

    Dat betekent echter ook dat je graag het beestje zijn limieten op een veilige manier wil verkennen en leren beheersen (lift oversteer, tailhappy…). Dat is dus bij voorkeur niet op een afrit van de E40 of A12, met andere wagens en telefoonpalen in de buurt.

    De vraag: kent iemand een perfect terrein (denk groot/verlaten parkeerterrein, nat/gravel,…) waar je op een beheersbare veilige manier wat kan gaan experimenteren?
    Liefst in de buurt van Vlaams-Brabant / naast A12? Een circuit is evident, maar minder accessibel en ‘vrij verkenbaar’.

    Groeten!

    Probeer anders de circuit experience van Skylimit Events even ?

    Ok, dat is op circuit en kost ook wel iets maar om eerlijk te zijn rij ik liever daar rond dan op een ‘verlaten’ terrein waar je mogelijk je banden om zeep rijdt owv wat er mogelijk allemaal op de grond ligt.

    Proficiat met je aankoop en welkom op het forum hé !! (en vergeet geen foto’s te posten 😉 )

    Wel, met skylimitevents reed ik 2 weekends geleden op Francorchamps, met een Formule-wagen van een vriend. Eraf gegaan in Bruxelles (relatief trage 180° na Les Combes) en zachtjes berm getikt, echter met niet zo een kleine schade aan achteras… Mag er niet aan denken dat hetzelfde met de Porsche gebeurt, want dan kan je de hele flank gaan herstellen.
    De barriers staan nu éénmaal vrij dicht op Spa. Mogelijk beter op Mettet (nog niet gereden, veronderstel een pak lagere snelheden?). Daarnaast wil je ook niet al te veel experimenteren met andere deelnemers id buurt, i.e. op circuit.

    Dus vandaar de vraag naar gebieden à la leeg industriegebied / parkeerplaats /…
    Tip qua bandenschade zeker terecht.

    thx in elk geval voor reacties

    Anoniem

    Welkom!

    … Mag er niet aan denken dat hetzelfde met de Porsche gebeurt, want dan kan je de hele flank gaan herstellen.

    😆 Aha mijnheer knalt liever de wagen van een vriend de bandenmuur in, achteraf gezien misschien nog zo stom niet 😆

    Dus vandaar de vraag naar gebieden à la leeg industriegebied / parkeerplaats /…
    Tip qua bandenschade zeker terecht.

    Zou het niet weten, vandaag de dag moeilijk te vinden. Is ook verboden dacht ik?
    Vroeger kon dat allemaal nog wel en was, voor mij althans, een goede manier om die wagen beter te leren begrijpen. Echter zonder extreme toestanden uit te halen natuurlijk!

    Cursus wagen beheersing volgen? 😉

    cursus wagenbeheersing: tja, al paar achter de rug. Maar een Peug 307 op slicks is nog net iets anders dan een motor achterin en 231 pk 😉 Goeie tip.

    Skylimit doet ook events op Zolder…

    Volgens mij kan je op een parkeerterrein nooit de snelheden halen die je nodig hebt om je wagen echt te leren kennen. Vergeet ook niet dat de meeste vol verlichtingspalen etc staan en je daar mogelijk ook tegenaan kan knallen.

    Wat het overstuur van de 911 betreft: bij droog weer moet je véééél moeite doen om ze te doen uitbreken (tenzij je echt veel vermogen ter berschikking hebt). Maar als het geregend heeft… dan moet je opletten. Als je remt merk je dat je gewicht op de voorwielen mist en ze dus snel blokkeren. Bovendien sta je binnen een fractie van een seconde achterstevoren als je hard remt en de ene kant meer grip heeft dan de andere. Oversturen valt in die omstandigheden dan weer nogal mee als je je bochten met verstand neemt, dus remmen vooraf en dan zachtjes op het gas blijven in de bocht en zeker niet lossen. 😉

    Ik heb mijn 911 SC ook het beste leren kennen door circuit events te doen.

    Wat Mettet betreft: erg leuk, niet te snel technisch circuit en weinig volk tussen 9 en 11 smorgens(in de week)! Een aanrader voor 55 euro/uur.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.