vraagje over motor 3.0 sc en 3.0

Home Forums Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 vraagje over motor 3.0 sc en 3.0

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 57)
  • wat is het verschil tussen deze 2 motors?
    en waarom hebben soms de zelfde 3l motors van het zelfde jaar 180pk en da andere 205pk??
    is me niet echt duidelijk 😕

    en bv zou ik ene van 180 pk kunnen opvoeren zonder veel moeite naar die 205pk??
    😀

    want ik weet een mooie staan 😆

    Wim

    Als ik het goed heb zitten er andere zuigers en cilinders in, en een ander injectiesysteem met vaste leidingen (geen flex) voor meer druk.
    Pin mij hier niet op vast maar geloof dat dit het belangrijkste is.

    180/188pk verschillen van de 204pk door de compressie verhouding.
    Tesamen met wat nog andere maatregelen resulteert dat in het hogere vermogen. De 180/188 mag op “normal” , de 204 pk moet op “super” bezine.

    ik zou die mooie 911 niet laten staan omdat hij ‘maar’ 180pk heeft.

    Vanaf 1980 voegde Porsche andere zuigers toe met dubbele kam zodoende de compressie verhoogde naar van 8,6:1 naar 9,8:1 wat leide tot een vermogen van 204PK , Maar al dit moois was alleen voor de europese markt . De amerikaanse bleef steken op 188PK maar had een breder koppelbereik.
    In gewoon verkeer voel je het verschil totaal niet , meer nog er zijn mensen die beweren dat de 188pk versie soepelder rijdt.

    Ik rij met een sc, en tank eigenlijk altijd 95.
    Zou dat minder goed zijn dan ?
    Toen ik hem kocht heb ik er nog naar gevraagd,
    en het maakte niet uit.

    Ik tank alleen 98, eenvoudig omdat het de voorschriften zijn van PORSCHE, waarom anders

    Nog en groot verschil tussen een 188 PK en een 204 PK is de 21% besparing aan benzine verbruik bij een 204 pk, Toch niet over het hoofd te zien dezer dagen.

    Yvan

    Wim

    Heb nog een setje(6) zuigers en cylinders liggen van een 204 pk. 💡
    En dan maar besparen voor het milieu en je beurs, heb je dan op een jaartje rijden terug verdient. 😉

    als ik mij niet vergis waren de nokkenassen ook anders (iets scherper zoals ze zeggen bij de 204pk), vandaar dat de 180-188 pk “soepeler” rijden. Maar dit is relatief natuurlijk 😉

    een 3.0 carrera heeft het zelfde onderblok als een 3.0 turbo
    met de oude boringen voor de krukas, en 6 bouten voor het vliegwiel

    vanaf de 3.0 SC andere boringen, en 9 bouten voor het vliegwiel

    op een 3.0 carrera of 3.0 turbo blok kun je nog een oude 66mm krukas monteren om kortere slag te krijgen, en dat lukt niet op een 3.0SC onderblok

    (of je moet een 962 krukas liggen hebben)

    [quote=”ferdy”:18nh3puj]Ik tank alleen 98, eenvoudig omdat het de voorschriften zijn van PORSCHE, waarom anders

    Nog en groot verschil tussen een 188 PK en een 204 PK is de 21% besparing aan benzine verbruik bij een 204 pk, Toch niet over het hoofd te zien dezer dagen.

    Yvan[/quote]

    dat waren wel voorschriften van 20 jaar of meer geleden . ik tank op aanraden van mijn Porsche garagist altijd 95 (speedster 3.2 , turbo 3.3 en m’n sc) daar hij zegt dat de 95 van nu zelfs beter is dan de 98 van in die jaren. hij geeft onlangs zelfs problemen gehad met een moderne ferrari , en Italië geeft hem aangeraden om eens 95 te tanken -problemen opgelost- vanaf de 964 raadt hij 98 aan !

    [quote=”liev930″:2j938uoa]

    dat waren wel voorschriften van 20 jaar of meer geleden . ik tank op aanraden van mijn Porsche garagist altijd 95 (speedster 3.2 , turbo 3.3 en m’n sc) daar hij zegt dat de 95 van nu zelfs beter is dan de 98 van in die jaren. hij geeft onlangs zelfs problemen gehad met een moderne ferrari , en Italië geeft hem aangeraden om eens 95 te tanken -problemen opgelost- vanaf de 964 raadt hij 98 aan ![/quote]

    t hangt af van de compressie van je motor
    ik zou toch nooit 95 tanken in een motor die 98 moet hebben
    zeker niet op turbo’s
    en al helemaal niet op auto’s zonder knock sensor

    een 911 heeft de bougie aan 1 kant zitten, en een gewelfde kop
    dus krijg je bij hoge compressie heel snel knocking…

    Jij bent van Ieper? welke die blauwe 911?
    ik ben van Ieper maar woon in Langemark, donkerrooie (marashino) 944S met nu nog gele NL nummerplaat ( gaat er volgende week af, en dan gaat ie tijdje de garage in voor wat werkjes, tenlaatste volgende lente weer de baan op)

    [quote=”liev930″:2vqugae4][quote=”ferdy”:2vqugae4]Ik tank alleen 98, eenvoudig omdat het de voorschriften zijn van PORSCHE, waarom anders

    Nog en groot verschil tussen een 188 PK en een 204 PK is de 21% besparing aan benzine verbruik bij een 204 pk, Toch niet over het hoofd te zien dezer dagen.

    Yvan[/quote]

    dat waren wel voorschriften van 20 jaar of meer geleden . ik tank op aanraden van mijn Porsche garagist altijd 95 (speedster 3.2 , turbo 3.3 en m’n sc) daar hij zegt dat de 95 van nu zelfs beter is dan de 98 van in die jaren. hij geeft onlangs zelfs problemen gehad met een moderne ferrari , en Italië geeft hem aangeraden om eens 95 te tanken -problemen opgelost- vanaf de 964 raadt hij 98 aan ![/quote]

    Met een Ferrari heb je zowiezo problemen, zal zeker niet aan de benzine liggen maar eerder aan de Italiaanse rommel waarmee zij ineen zijn gestoken.

    98 octaan is een norm en 98 octaan van 20 jaar geleden is nu nog altijd 98 octaan !!!! 2 kg druk in je banden 20 jaar geleden is nu ook nog altijd 2 kg – 15W40 olie van 20 jaar terug is nu ook nog altijd 15W40 olie en 120 km/u is nu ook nog altijd 120 km/u.
    Als je garagist het beter weet dan de voorschriften van Porsche, mij goed, maar ik zou uitkijken naar een andere garagist, vooral als hij zit te knoeien aan onbetrouwbare Italiaanse auto’s

    Allee t’amusement

    930/02
    ROW 30carrera
    95×70.4
    200bhp@6000 rpm
    188 ft/lbs @4200rpm
    8.5:1 compressie

    930/03
    ROW 30 SC
    95×70.4
    180 bhp@5500
    175 ft/lbs @ 4200
    niksasil cyllinders
    49mm in
    41.5mm ex
    30SC 8.5:1 compressie

    930/9
    ROW 30SC
    same as 930/3
    except
    8.6:1
    188 bhp@5500
    188 ft/lbs@ 4200

    930/10
    ROW 30SC
    same as 930/9
    except
    9.8:1
    204 bhp@5900 rpm
    189 ft/lbs @ 4200
    fuel requirement 98 RON

    de compressie, ontsteking en vorm van de zuiger/kop welving bepaalt de octaan requirement

    alle 911’s tot aan de 964 hebben gelijke koppen en ontsteking(1 plug)
    enkel de compressie varieert, vanaf ongeveer 915:1 zul je altijd 98 als requirement zien

    Turbo’s, die hebben altijd 98 nodig, omdat de boost van de turbo (ongeacht de standaard mechanische compressie) de boel gewoon verder richting gevaren zone voor detonatie duwt…

    een 964, heeft twin pluggen en hoeft geen 98 te drinken
    want knocking en detonatie wordt tegengegaan door middel van dubbele bougies, en een knock sensor

    http://www.944forum.com/images/brandstof.jpg

    Naar ‘t schijnt kan men Carrera 3.0 motoren beter/gemakkelijk(er) tunen dan de SC-motoren.

    Hoe komt dat ❓ Hoe gebeurt dat ❓ Wat is er dan zo anders aan de C3.0-motor ❓ ❓

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 57)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.