warme start

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Wim

    Een paar maand geleden merkte ik als mijn Porsche warm stond en ik deze langer als een half uurtje parkeerde en daarna wilde starten, hij wel aanslaat maar pas na even doorstarten, ong 3 a 4 sec.
    Ik wist dat het tijd was voor een grootte beurt, dus heb alle dingen gedaan die daarbij noodzakelijk zijn.
    Nu start hij ’s morgens altijd bij de eerste klik en loopt gelijk mooi rond zonder galoperen of stotteren, als hij warm staat en ik start binnen het kwartier gelijk weer klik en lopen, maar nog steeds na langere stilstand het doorstarten voor hij aanslaat.
    Heb voor de handliggende zaken al doorgemeten en gekontroleerd, maar kan niks spectaculair vinden wat op oorzaak kan duiden.
    Wie heeft voor mij de goede tip of oorzaak van probleem.
    Het betreft een 3.2 uit ’86 met lamdasonde.

    1 benzine druk die zakt tussen stop zetten en warm starten
    druk meten na motor af, en dan over tijd her meten en kijken of ie zakt

    2 koude start klep die lekt, of permanent opstaat
    koude start klep nazien, en ook de thermotime switch

    3 benzine druk incorrect
    is al getest tijdens #1

    4 luchtmeter die defect is
    nazien

    Benzine druk nazien bij warme motor en de voeler achteraan de motor kan mischien ver de geest aan het geven zijn.

    Wim

    Oke, dank jullie voor zover.


    @svandamme
    , benzinedruk heb ik nog niet gemeten, wel de pompdruk en die is goed.
    Koudloopregeling is ook nagezien en goed, motor loopt en trekt verder fantastisch.
    Luchtmeter is ook goed.
    Heb is horen vertellen dat er in de pomp een drukventiel / terugslagklepzit, klopt dit.


    @RSR
    , is dat de temperatuurvoeler rechts achter op het blok ❓

    altijd eerst de druk op de rail meten, want het is daar dat het telt
    de pomp levert meestal meer dan echt nodig, en de rail krijgt aan de ene kant druk van de pomp

    dan er zit dan een druk regelaar op, die een teveel terug stuurt naar de tank, en een membraam demper, die druk variatie door de injectoren opvangt

    die membraam demper kan scheuren, en dan lekt ie in je vacuum systeem, en uiteindelijk ook in je inlaat

    die druk regelaar kan ook kapot gaan, en dan klopt je druk niet meer

    beide kunnen jou symptoom veroorzaken

    de rest druk meten, motor af :na 20 minuten mag ie niet onder de 1 bar zakken

    als dat toch zo zou zijn, dan kun je de terug slag op de benzine pomp gaan testen, terug es late ndraaien, en meteen na motor stop, de benzine toevoer leiding afklemmen, weer meten na 20 minuten, als ie niet meer zakt, is de terugslag klep op de benzine pomp kapot (of een lek tussen pomp en waar je de lijn afgeklemd had, maar dat zou je snel ruiken)

    als ie wel nog lekt, druk regelaar eens testen

    de druk regelaar kun je testen, door met een stationaire motor, en drukmeter op de rail, de vacuum lijn van de regelaar af te halen
    als de druk een halve bar of zo stijgt, dan is de druk regelaar goed
    als ie meer of minder dan een halve bar stijgt, of zelfs zakt, dan is er iets niet goed mee

    de membraam demper kun je testen door de vaccum leiding eraf te halen, en te checken of er geen benzine in zit…

    dan heb je nog 6 injectors die mogelijks kunnen lekken, is wel wat meer werk, maarsoms zijn er 1 of meer met een druiper… en das nooit goed

    Het is dus een 3.2 als ik het goed heb verstaan dan denk ik echter zeker in de richting van de sensor die achteraan de motor ( in de cyl. Gedraaid) niet goed meer zal zijn. Maar zoals hier boven is geschreven eerst de druk nazien of deze nog goed is en kijk ook eens of er nergens geen darm los zit of en rubber van de inlaat met en barst. Je mag ook gerust eens vrijblijvend langs komen bij mij en dan zie ik er wel eens naar als je dat wil natuurlijk.

    Luc

    Wim

    Ik ga eerst een testen wat jullie allemaal schrijven, mijn maat kan de druk meten maar is pas in het weekend beschikbaar.
    Mochten we er niet uitkomen kom ik zeker langs in Dendermonde, is niet zover voor mij, ong 20 min.

    Wim

    Nog even erop terug komen, ik heb ook al een tijde gedacht dat er iets met het druksysteem is/was kan zijn, maar hoe kan het dan dat hij ’s morgens bij de eerste klik aanslaat en gelijk mooi ronddraait.

    [quote=”cabrio wim”:2kcxqvaw]Nog even erop terug komen, ik heb ook al een tijde gedacht dat er iets met het druksysteem is/was kan zijn, maar hoe kan het dan dat hij ’s morgens bij de eerste klik aanslaat en gelijk mooi ronddraait.[/quote]

    bv alst lekt in de inlaat , na 4 minuten niet genoeg om te verzuipen, na 20 minuten wel, en na nachtje rusten is het weer binnen de perken

    das nu wel heel hypotetisch natuurlijk, je moet gewoon alles eens systematisch doorlopen en dan kom je automatisch op de oorzaak van het probleem uit…

    das de truuk met injectie, hier en daar dit en dat meten is niet noodzakelijk effectief, je moet een systematische approach naar het probleem hebben anders verlies je veel tijd voor iets dat dan achteraf, een simpel iets bleek te zijn…

    druk op de rail, rest druk op de rail
    das #1 bij elke Motronic troubleshoot
    of moet ik zeggen, #2 , na ontsteking(vonk&timing), maar die heb jij wel, anders starte ie compleet niet…

    kan ook overhitte startmotor zijn, heb dat al gehad met de 914

    Wim

    @svandamme, wat je vertelt over 4 en 20 min kan ik heel goed inkomen.
    Op die manier is de benzine inderdaad ’s morgens verdwenen.
    Na het weekend meten we meer, ik houd jullie op de hoogte.

    Wim

    Zoals belooft zou ik nog even de ervaring van vandaag neerschrijven.
    De druk van het injectiesysteem is rijdend 2,3 kg en stationair 2.0 kg, deze druk is na 30 min. nog steeds hetzelfde.
    Daarna hebben we de vacuumleidingen gecontroleerd, en wat scherts onze verbazing> rechtachter op de druksensor was de vacuumleiding eraf, totaal vergaan. Deze vervangen en motor liep gelijk mooier, dus even gaan rijden en het inhouden en reutelen bij gas los was verdwenen. Dus starten nu ook geen probleem meer.
    Voor de kenners, het was de vacuumleiding die achterop het gasklep zit, dus nooit visueel te vinden.
    Het probleem is nu opgelost, en wil ieder die op mijn vraag gereageerd heeft bij deze bedanken, want door dit systeemmatisch af te werken heb ik het probleem gevonden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.