witte rook bij 3.0-motor

Home Forums Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 witte rook bij 3.0-motor


Deprecated: Functie bp_core_get_user_domain is sinds versie 12.0.0 verouderd! Gebruik in plaats daarvan bp_members_get_user_url(). in /home/customer/www/porscheforum.be/public_html/wp-includes/functions.php on line 6078
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Beste Porsche-kenners,

    Ikzelf heb een 911 SC van bouwjaar 1981 (3.0 met 204pk).
    Vorige week is de motor hevig beginnen roken na bezoek aan de garage waar ze net klaar waren met volledig onderhoud (olie, oliefilter, nieuwe bougies, nieuwe luchtfilter). Toen ik 5 km gereden had blies de motor uit de uitlaat witte rook (niet een beetje, maar echt héééél veel).
    Ikzelf heb nooit gevoeld of gehoord dat de motor ‘slecht’ draaide of trok. De motor was ook volledig droog vóór het bezoek aan de garage.
    Ik heb hier en daar al wat info gevraagd want in de garage denkt men aan een kapotte motor (?). Een vriend met enige technische kennis vertelde me dat de kans groot is dat er enkel teveel olie werd ververst. Het blijkt bij een 911 uit de jaren tachtig reeds meer gebeurd te zijn.
    Een deel van de olie komt niet mee bij verversing? moeilijk meetbaar?
    Momenteel draait de motor nog (zonder bijgeluiden) en heeft normale oliedruk.
    Weet iemand meer hierover, of heeft iemand ervaring hiermee?
    Dank voor de reacties!

    WB

    Gebeurde bij mijn 3.0 ook een paar keer. Steeds dezelfde idioot die er teveel olie in gekieperd had met het door u opgenoemde resultaat tot gevolg. Heb es een keer heel de Kennedytunnel in rep en roer gezet daardoor. Een vrachtwagenchauffeur achter mij zei toen om een paar keer goed op de gaspedaal te duwen, en inderdaad, weg de rook.
    Ik geloof dat er in de mijne maar goed 10l mocht, maar het is al een paar jaar geleden…… Heb daarna de olie steeds zelf vervangen en heb het niet meer gehad 😆

    Ik denk dat ik WB hier moet bijstaan.
    Teveel olie geeft idd dat resultaat.
    Ik heb het ooit met een Opel mogen meemaken.
    Teveel olie kan even schadelijk zijn als te min olie heeft men me verteld.

    klopt, heb ik ook met mn eerste 911 voorgehad.
    place Madou in Brussel was ineens effe gehuld in een enorme plaatselijke mist 😆

    In Leuven in de garage olie ververst…beetje later in Brussel was de olie warm…

    Witte rook uit de uitlaat wijst toch op (water)condes 🙄 ❗
    Met de huidige buitentemperaturen (én daarbij windstil) roken alle “buitenslapers” enorm wit, hoor.

    En ja, 13 liter olie gaat op de motor, waarvan er telkens max. 10 liter kan vervangen worden. Zodus : 8 liter opkappen, motor laten draaien … en meten tot oliepeil tussen min en max staat.

    Indien te veel olie heb je inderdaad het aangehaald probleem nl. blauwe rook. In dit geval : onmiddellijk terug aftappen ❗ ❗

    Ja de meeste hebben gelijk hier, normaal giet je eerst 8 liter olie er in en dan laat je hem draaien, nadien giet je de rest er in. Daarna laten wij de motor warm draaien en dan nog maal een controle van het oliepijl. Er zijn ook veel mensen die niet weten dat je pas de olie kan controleren als de motor iets of wat warm is en dat tijdens de controle de motor moet blijven draaien. Nu wat die rook betreft is het idd witte rook die je krijgt bij veel te veel olie en die ziet echt niet blauw hoor, wij noemen dit hier ‘ Overgeven’ en dit kan langs het olie vat of via de uitlaat. Schade zal je niet hebben maar gezond is het ook weer niet, en dit duit op niet professioneel te werk gaan van de mechanieker.

    Luc

    WB

    Sorry, maar ik zou bij die garage wegblijven als zij in dit geval al willen spreken van een kapotte motor……… 😳

    [quote=”WB”:xwwzfous]Sorry, maar ik zou bij die garage wegblijven als zij in dit geval al willen spreken van een kapotte motor……… 😳 [/quote]

    Idd. Zo drastisch, ik word er ziek van ❗

    De diagnose (en de rekening) is vlug gemaakt. Witte doemp=motor kapot=3000 à 6000 euro=kassa-kassa. 😯

    Ik noem dit met de klak naar gooien ❗

    Gelukkig dat we hier kunnen terugvallen op de meningen en ervaringen van de ander forumers én (in het bijzonder) van onze forumspecialist die zelfs van op afstand zich een beeld moet vormen van het probleem EN telkens een heel eerlijk antwoord geeft. Dàt wekt vertrouwen.

    Ik heb vandaag 2 dingen geleerd nl :

    1) Erg dat sommige garagehouders de “technisch-leken” misbruiken en enkel gefixeerd zijn op hun portefeuille ;
    2) Witte rook heb je niet enkel bij een nieuwe paus 😀

    Dank voor de reacties!
    Ik heb gisteren nog hier en daar wat rondgebeld en het zou inderdaad een teveel aan olie zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat de garage reeds 5 jaar het onderhoud doet van mijn 911 en dit zonder problemen (tot vorige week dan…). Wat er dan precies fout gegaan is, weet ik niet.
    Ik heb ook reeds opgevangen dat de schade aan de motor normaal gezien nihil zou moeten zijn, maar toch… Er zijn betere manieren om het nieuwe jaar in te zetten. Een collega die ooit hetzelfde meegemaakt heeft, kon de motor net op tijd blussen!!

    Ik wel je wel niet ontmoedigen, maar waar je wel moet mee opletten is, en ik spreek uit ervaring, dat die witte rook zich niet telkens voordoet als je de motor start. Dan zit je spijtig genoeg ergens met een “olielek” in de motorruimte naar de uitlaat toe (zoals Luc hierboven ook al aanhaalde), wat om revisie vraagt.

    De volledige olie werd in de garage terug afgetapt en vervangen door nieuwe, en bijgevoegd bij warme motor tot peil ‘optimaal’ was. Dan een testritje, warmrijden en de witte rook was als bij wonder verdwenen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de metertjes geen seconde uit het oog verloor 😉
    Het was trouwens niet bij het starten, maar na een kwartiertje ongeveer (toen de olie dus warm begon te krijgen) dat de witte rook begon. Na het testritje in de garage, karton eronder, en geen druppel olie meer te zien.
    Ik begrijp volkomen de reacties van sommige die mij deze garage afraden, maar ze leveren voor de rest prima werk (ook aan andere porsches).

    Allez ‘t is allemaal goed afgelopen … de mecanicien die eraan gewerkt heeft had juist een beetje teveel champagne in zijn kraag.

    WB

    Ja, waarschijnlijk eenmalig foutje geweest.Toch ik zou bij de volgende onderhoudsbeurt dit voorval opnieuw melden zodanig dat ze dit extra in het oog houden. Het is helemaal niet leuk om daar met zo’n wolk achter je auto ineens naast de baan te staan en goed voor de motor is het helemaal niet.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.