Ze hebben mogelijk toegang tot originele carrosseriekennis, origineel gereedschap, originele in eigen huis gemaakte onderdelen en tot het bedrijfsarchief. Maar het meest waardevolle ligt in de hoofden en handen van het fabrieksrestauratieteam van Porsche Classic, dat uitgebreide knowhow en vakmanschap combineert met jarenlange ervaring. Met hun vakmanschap bouwen ze Porsche-klassiekers om tot droomauto’s, hetzij als onderdeel van waarheidsgetrouwe fabrieksrestauraties, hetzij als een individueel Sonderwunsch-project. Wanneer deze professionals echter met pensioen gaan, kan er een gat ontstaan. De uitwisseling en overdracht van hun kennis zijn voor Porsche Classic zeer waardevol en bepalend voor het succes ervan.


Stuttgart. De 33-jarige Tobias Kariegus verving onlangs zijn vader als versnellingsbakexpert in het fabrieksrestauratieteam van Porsche Classic. “Voor ons is deze opvolgingsregeling uiteraard ideaal. Het betekent dat de kennis niet alleen in de familie blijft, maar ook in het bedrijf”, zegt Uwe Makrutzki, Classic Factory Restoration Manager bij Porsche.

Na zijn opleiding tot mechatronica-technicus voor voertuigen werkte Tobias Kariegus 10 jaar in de Porsche-productie voordat hij overstapte naar Porsche Classic Factory Restoration. “Mijn vorige baan was destijds een droombaan. Maar het restaureren van allerlei verschillende oude handgeschakelde versnellingsbakken van model 356 tot 959 is nog spannender – ik vind het echt bevredigend.” Een half jaar training on the job was alles wat hij kreeg voordat zijn vader, Klaus, op 62-jarige leeftijd met vervroegd pensioen ging en het stokje overdroeg aan Tobias. “Het klinkt als een korte inwerkfase, maar dat half jaar is allemaal relatief. Vooral als je bedenkt dat je leert van de beste van de beste”, benadrukt Uwe Makrutzki.

Klaus Kariegus heeft in totaal 40 jaar ervaring: Zelfs voordat Porsche Classic Factory Restoration werd opgericht, werkte de opgeleide monteur aan versnellingsbakken in zijn voorloper, de fabrieksreparatieafdeling. Het kwalificatieprogramma voor zijn opvolger was net zo veeleisend als altijd – er was geen ruimte voor verslapping, zelfs niet tussen families. Naast diverse restauraties heeft het vader-en-zoon-team in deze zes maanden een trotse kleine serie van 50 versnellingsbakken voor de 911 (type 993) geproduceerd – een verzameling reserveonderdelen van onschatbare waarde voor de wereldwijde klanten aan wie Porsche Classic reserveonderdelen levert onderdelen.

Bij een Porsche-fabrieksrestauratie worden de motor en de versnellingsbak vrijwel geheel gedemonteerd, gereinigd en geïnspecteerd. Versleten of defecte onderdelen worden op verzoek van de klant vervangen of indien mogelijk ook gerepareerd en hersteld. “Het vinden van de oorzaak van de storing, zoals een springend tandwiel, is vaak echt speurwerk. Vaak helpt de jarenlange ervaring, omdat je dan vaak weet waar er eerder problemen zijn geweest met dezelfde versnellingsbak”, aldus Klaus.

Eenmaal opnieuw gemonteerd moet de versnellingsbak zijn prestaties bewijzen met een uitgebreide testrit. “Dat was altijd het spannendste moment, toen de baas een proefrit ging maken”, zegt Klaus Kariegus glimlachend. Op de afdeling tandwielkasten zijn geen proefbanken aanwezig waarmee vooraf kan worden vastgesteld of deze wel of niet goed functioneert. “Maar in de overgrote meerderheid van de gevallen kwam Uwe Makrutzki met een grote grijns terug van de testrit en alles werkte naar behoren”, vervolgde Kariegus Senior. In veel gevallen worden versnellingsbakken niet ter plaatse geïnstalleerd, maar wereldwijd naar Porsche Classic Partners verzonden.

Hij laat zijn zoon uitgebreide persoonlijke aantekeningen achter met instelwaarden en reparatie-instructies voor de meer ongebruikelijke modellen zoals de Porsche Jagdwagen. Uiteraard geeft hij ook speciaal gereedschap mee, zoals zijn zelfgebouwde afstelbehuizingen: deze behuizingen worden op de plaats van het achterste deel van de versnellingsbak aan het blok vastgeschroefd. Ze zijn zo gesneden dat er een ‘venster’ ontstaat voor het verstellen van bijvoorbeeld de schakelvorken.

Tussen de generaties door is het versnellingsbakgebied verplaatst binnen Porsche Classic Factory Restoration. Dit brengt ergonomische verbeteringen met zich mee: Tobias Kariegus hoeft, in tegenstelling tot zijn vader, de tandwielkasten van 50 tot 100 kg niet meer te verwerken op montagestandaards die op de werkbank zijn gemonteerd. In plaats daarvan gebruikt hij een vasthoudapparaat dat is afgestemd op zijn postuur. Een modern kraansysteem aan het plafond van de hal helpt ook bij het transport van de versnellingsbakcomponenten.

Overdracht van kennis over het voertuiginterieur
Op het eerste gezicht kan dit duo, dat bij Porsche Classic Factory Restoration aan het interieur werkt, niet méér verschillend zijn: Peter Schwämmle, 57, opgeleid als stoffeerder, vertelt bescheiden over zijn dagelijkse bezigheden. Zo nu en dan onthult zijn glimlach zijn passie voor de voortreffelijke materialen en het vakmanschap van het team op topniveau. Zijn collega Maren Siedentopf is 35 jaar jonger. Hun liefde voor vakmanschap brengt hen echter samen: “Iets unieks creëren geeft mij een diepe voldoening”, zegt Peter Schwämmle. “Daarnaast is het leuk om de waardering van onze klanten te zien. Sommigen ken ik al jaren en soms stoppen ze als er een nieuw project is. “Het is geweldig om op deze manier direct feedback te krijgen op je werk. Maren Siedentopf, die na haar opleiding ook aanvankelijk in de productie werkte en twee jaar geleden de overstap maakte naar Porsche Classic Factory Restoration, vindt deze directe feedback enorm motiverend. Naast de verscheidenheid aan taken is ze gefascineerd door de synergie van verschillende materialen en verwerkingstechnieken: “Elke steek, elk materiaal vertelt zijn eigen verhaal. Door maandenlang aan een project te werken en zelfs de meest bijzondere wensen van onze klanten te vervullen, worden wij onderdeel van dit unieke verhaal.”

Het interieur is een van de laatste fasen van een volledige restauratie of een Sonderwunsch-project bij Porsche Classic Factory Restoration. Klanten hebben een breed scala aan opties beschikbaar, van een waarheidsgetrouwe restauratie tot individuele speciale uitrusting. Peter Schwämmle en Maren Siedentopf vervaardigen exclusieve onderdelen voor het interieur. Stoelhoezen, instrumentenpanelen, deurpanelen en nog veel meer zijn met leer bekleed.

In een grote archiefkast zijn ruim 1.000 snijpatronen voor de verschillende onderdelen van verschillende modelseries opgeslagen. Als een bijzonder zeldzame Porsche gerestaureerd wordt, zal de interieurspecialist soms zelfs het oude leer langs de naden doorknippen en strijken zodat het als patroon hergebruikt kan worden. Uiteraard worden ook een hele reeks stoffen verwerkt, waaronder kenmerkende Porsche-patronen zoals Pepita of Pascha.

Maren Siedentopf stelt veel vragen en maakt gedetailleerde aantekeningen. Ook dit is een kwestie van kennisoverdracht, want Peter Schwämmle gaat over een paar jaar met pensioen: “Hopelijk niet in de nabije toekomst, want ik word als enige verantwoordelijk voor de interieurrestauraties. Ik heb veel respect voor de rol, maar het is ook een beetje zenuwslopend”, zegt de 22-jarige. “Het zou immers mooi zijn als ik net zoveel wist als mijn collega Peter, die hier al ruim veertig jaar werkt.”

De twee werken niet alleen aan oldtimers, maar werken ook met oude apparatuur: twee van de drie naaimachines die ze gebruiken dateren uit de jaren vijftig. “Het steekpatroon is bij de oudere machines gewoon charmanter – het is iets onregelmatiger, waardoor het meer lijkt alsof het met de hand is gestikt”, legt Peter Schwämmle uit. Samen met de embosser zijn dit de enige machines in de kamer.

De embosser wordt gebruikt om door middel van druk en hitte patronen in het leer te stempelen. Tot deze patronen behoren onder meer het Porsche-opschrift, het Porsche-embleem, de afkortingen van de modelseries en individuele motieven, zoals een motief waar het team momenteel aan werkt: een geluksbrenger in de vorm van een stripfiguur. Om deze messing reliëfstempel te maken, heeft de klant het figuur gekopieerd van een oude sticker, die in de auto van grootouders was geplakt.

Fabrieksrestauratie en Sonderwunsch-programma: Porsche Classic
Vervaardigd door Porsche, gerestaureerd door Porsche: Jaarlijks worden maximaal tien in de fabriek gerestaureerde sportwagenklassiekers bekroond met het unieke Porsche Classic-kwaliteitszegel. Meer dan een dozijn specialisten onderhouden, repareren en restaureren voor de weg goedgekeurde sportwagens in opdracht van klanten bij Porsche Classic Factory Restoration. In de fabriek werken experts uit alle vakgebieden die betrokken zijn bij de productie: carrosseriebouw inclusief lakstraat, motor- en versnellingsbakmontage en stoffering.
Bovendien kunnen in het kader van het Porsche Sonderwunsch-programma zeer op maat gemaakte componenten worden vervaardigd voor individuele klantideeën.

Het eerdere aanbod van Porsche Classic Factory Restoration-services is aanzienlijk uitgebreid met opties voor Factory Re-Commissioning en Factory One-Off. De klantenvoertuigen worden volledig gedemonteerd in hun afzonderlijke onderdelen, elk onderdeel wordt grondig geïnspecteerd en indien nodig gereviseerd, aangepast of vervangen. Vervolgens wordt het voertuig gereconstrueerd volgens de individuele wensen van de klant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *