Stuttgart. Larry ten Voorde domineerde de 30 minuten durende kwalificatiesessie. De tweevoudig Supercup-kampioen, die afgelopen winter deelnam aan het Franse team Schumacher CLRT, was op de eerste set banden aanzienlijk sneller dan zijn 23 rivalen. Met nieuwe banden vergrootte de 27-jarige het gat met ruim een halve seconde. Tegen het einde van de sessie had hij een nieuw kwalificatierecord voor de Porsche 911 GT3 Cup gevestigd met een tijd van 1:32,846 minuten, ruim twee tiende van een seconde sneller dan zijn eigen bestaande record. “In Monaco is het heel gemakkelijk om van held naar nul te gaan. Alles ging perfect vandaag. Ik ben blij dat ik mijn Team Schumacher CLRT deze pole position kan overhandigen”, grijnsde hij.

Net als een jaar geleden deelt Larry ten Voorde de eerste startrij met Harry King. De BWT Lechner Racing-coureur uit Groot-Brittannië reed slechts 0,191 seconden achter de snelste tijd. “Mijn laatste poging tot pole position moest ik staken vanwege een rode vlag”, zei King, doelend op het voortijdige einde van de kwalificatie na een ongeval. “Maar het belangrijkste is dat ik vanaf de eerste rij start. Het verleden heeft bewezen wat mogelijk is vanaf de tweede plek op de grid.” Hij dacht terug aan de race van vorig jaar in Monaco toen hij Larry ten Voorde inhaalde in de sprint naar de eerste bocht en 17 ronden later zijn eerste Supercup-overwinning vierde.

Keagan Masters behaalde zijn beste kwalificatieresultaat tot nu toe in de Porsche Mobil 1 Supercup. De Zuid-Afrikaan, die in Monaco voor de tweede keer deelneemt aan de 375 kW (510 pk) sterke Porsche 911 GT3 Cup, was de derde snelste. De 24-jarige komt ook uit voor het Italiaanse team Ombra in de Porsche Carrera Cup Italia, waar hij al overwinningen behaalde. “Natuurlijk wil ik meer dan de derde plaats”, zei hij vooruitkijkend op de race van zondag. “Maar ik besef ook dat het heel, heel moeilijk zal zijn om enige druk uit te oefenen op de twee jongens voor mij.”

Kas Haverkort (Uniserver van Team GP Elite), de snelste van de Supercup-rookies, verzekerde zich van zijn plek op de grid naast Keagan Masters. “Beste rookie is uiteraard een mooi resultaat”, glunderde de 24-jarige Nederlander. “Maar ik had het nog beter kunnen doen. Ik speelde op safe op de eerste set banden en was sneller op de tweede set. Maar waarschijnlijk heb ik de banden te hard geduwd, waardoor de luchtdruk iets te hoog opliep.”

Simulators en video’s – voorbereiding op een onbekend circuit
Het Circuit de Monaco is het enige circuit op de Porsche Mobil 1 Supercup-kalender waar testen onmogelijk is. Als gevolg hiervan reed ongeveer de helft van het startveld tijdens de soms druilerige oefensessie voor het eerst het 3,337 kilometer lange stratencircuit in de Porsche 911 GT3 Cup. De Supercup-nieuwkomers hebben deze uitdaging op verschillende manieren aangepakt.

“Ik heb meedogenloos voorbereid in de simulator. Maar trainen op een natte baan was toch zenuwslopend. De computer kan het rijden over de stoeprand en het omgaan met hobbels niet simuleren”, aldus de Duitse Monaco-nieuwkomer Alexander Tauscher (Proton Huber Competition). Om deze reden heeft Robert de Haan (BWT Lechner Racing) er vanaf het begin voor gekozen om de simulator niet te gebruiken. “Ik concentreerde me op de ingebouwde video’s van voorgaande jaren om de baanindeling te leren kennen. Daarna deed ik de rest in de training”, aldus de Nederlander, die met zijn zeventien jaar de jongste in het veld is. “Het was niet zo erg dat de baan bij de start nog nat was. Het kan immers tijdens de race regenen.” Robert de Haan eindigde in de kwalificatie als negende, terwijl Alexander Tauscher als veertiende over de streep kwam.

In tegenstelling tot De Haan en Tauscher is rookie collega Kas Haverkort al bekend met het Circuit de Monaco – zij het uit ervaring in de cockpit van een eenzits racewagen. De 20-jarige Nederlander eindigde in 2022 zelfs op het podium. “Het is uiteraard een voordeel dat ik de hobbels goed ken. Ik weet ook welke rijstrookmarkeringen en zebrapaden bijzonder glad zijn bij nat weer”, aldus Haverkort. “Maar in de Porsche 911 GT3 Cup val je de kerbs veel agressiever aan. En de remwegen zijn veel langer dan bij de relatief lichtere eenzitter.” De eerdere ervaring van Haverkort bleek van onschatbare waarde: als vierde snelste was hij duidelijk de andere rookies voorbij.

Volledige kwalificatieresultaten op de Porsche Motorsport Hub:
https://motorsports.porsche.com/international/en/category/mobil1supercup/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *