Stuttgart. De leveringen van Porsche bleven in de eerste drie maanden van het jaar op een stabiel niveau. In totaal leverde de sportwagenfabrikant tussen januari en maart 77.640 voertuigen aan klanten over de hele wereld. Dit betekent een bescheiden daling van 4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

“In 2024 maken we ons klaar voor de toekomst. Met de volledig elektrische Macan, de nieuwe Panamera, de Taycan en de nieuwe 911 moderniseren we vier van onze zes modellijnen”, zegt Detlev von Platen, lid van de raad van bestuur voor verkoop en marketing bij Porsche AG. “Ondanks het opvoeren van de nieuwe lanceringen, vertragingen in de levering als gevolg van wettelijke vereisten in Noord-Amerika en de nog steeds uitdagende marktsituatie in China, zijn we erin geslaagd de leveringen op een stabiel niveau te houden.”

Groei in Europa en overzeese regio’s
In Europa (exclusief Duitsland) leverde Porsche in het eerste kwartaal 20.044 auto’s, een stijging van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op de thuismarkt Duitsland steeg het aantal geleverde voertuigen met maar liefst 37 procent. In totaal werden 11.274 eenheden aan klanten geleverd. In China leverde de sportwagenfabrikant van januari tot maart 16.340 voertuigen – een daling van 24 procent. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de focus op waardegerichte verkopen, de aanhoudend gespannen economische situatie op de Chinese markt en een sterke gelijkwaardige periode in het voorgaande jaar als gevolg van de initiële inhaaleffecten na de COVID-19. In Noord-Amerika leverde Porsche 15.087 voertuigen aan klanten, wat een daling van 23 procent betekent. De daling wordt voornamelijk verklaard door een douanegerelateerde vertraging bij de verzending van sommige modellen. In de overzeese en opkomende markten werden 14.895 auto’s aan klanten geleverd, wat neerkomt op een stijging van 14 procent.

Grote vraag naar de volledig elektrische Macan
Met 28.025 exemplaren noteerde de Porsche Cayenne de meeste leveringen in het eerste kwartaal (+20 procent). De Porsche Macan werd geleverd aan 20.576 klanten. Dit komt neer op een daling van 14 procent en is toe te schrijven aan een onevenredig sterke periode vorig jaar. Toch zijn er al veel bestellingen binnengekomen voor de nieuwe, volledig elektrische generatie van de SUV. In de tweede helft van het jaar zullen de eerste voertuigen aan klanten worden overgedragen.

De iconische sportwagen 911 is nog steeds erg populair bij klanten: er werden er wereldwijd 12.892 verkocht (+17 procent). De Panamera werd aan 6.139 klanten geleverd (-28 procent). De daling houdt verband met de huidige modelwijziging. Hetzelfde geldt voor de Taycan. Kort voor het einde van de productcyclus namen in het eerste kwartaal 4.236 klanten de volledig elektrische sportwagen in ontvangst (-54 procent). De onlangs gepresenteerde nieuwe versies van het model zijn uitgebreid geüpdatet en beschikken over meer prestaties en actieradius, snellere acceleratie en kortere oplaadtijden. In april starten de eerste leveringen aan klanten. De 718 Boxster- en 718 Cayman-modellen noteerden 5.772 leveringen, wat neerkomt op een stijging van 20 procent.

“Met onze aantrekkelijke nieuwe modellen brengen we in 2024 het sterkste Porsche-productportfolio aller tijden op de weg. Dit plaatst ons in een ideale uitgangspositie voor de komende jaren”, zegt Detlev von Platen. “Toch vormen zoveel nieuwe lanceringen in zo’n korte tijd een zeer complexe uitdaging. Wij benaderen deze taken gewetensvol en handelen prudent. Onze focus in 2024 blijft liggen op waardegerichte verkoop.”

 PORSCHE AG

 Leveringen januari – maart

2023 2024 Verschil
Wereldwijd 80.767 77.640 -4%
Duitsland 8.247 11.274 +37%
Noord-Amerika 19.651 15.087 -23%
China 21.365 16.340 -24%
Europa (exclusief Duitsland) 18.420 20.044 +9%
Overzee en opkomende markten 13.084 14.895 +14%

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *