Leipzig. Vandaag, dinsdag 14 mei, vierde Porsche de officiële start van elektromobiliteit op zijn productielocatie in Saksen. 

 

De sportwagenfabrikant heeft de afgelopen jaren zo’n 600 miljoen euro geïnvesteerd in het uitbreiden van de fabriek om hier de elektrische Macan te kunnen produceren. Toevoegingen aan de fabriek omvatten onder meer een nieuwe carrosserieassemblagelijn. De productie van de nieuwe Macan wordt momenteel opgevoerd. De fabriek is ontworpen voor maximale flexibiliteit in de toekomst, waarbij benzine-, hybride- en volledig elektrische auto’s op één productielijn worden gemaakt.

 

Veel prominente gasten woonden de viering vandaag bij. Vertegenwoordigers van Porsche AG waren onder meer voorzitter van de raad van commissarissen Dr. Wolfgang Porsche en voorzitter van de raad van bestuur Oliver Blume. En uit de politieke sfeer: dr. Volker Wissing, federaal minister van Digitale Zaken en Transport, Michael Kretschmer, staatspremier van de Vrijstaat Saksen, Winfried Kretschmann, staatspremier van Baden-Württemberg, en Burkhard Jung, burgemeester van Leipzig. Ook de leden van de Porsche Sustainability Council waren aanwezig.

Elektromobiliteit legt een belangrijke basis voor de mobiliteit van de toekomst
Na de Taycan is de nieuwe Macan het tweede volledig elektrische Porsche-model op de markt. In 2030 is de sportwagenfabrikant van plan om meer dan 80 procent van zijn nieuwe voertuigen met een volledig elektrische aandrijving te leveren – afhankelijk van de vraag van de klant en de ontwikkeling van elektromobiliteit in individuele regio’s van de wereld. “Bij Porsche zijn we ervan overtuigd dat elektromobiliteit de toekomst is. Het is de gezamenlijke taak van het bedrijfsleven, de politiek en de samenleving om samen de transformatie van mobiliteit te bevorderen”, aldus voorzitter van de raad van bestuur Oliver Blume tijdens het evenement. “Deze transformatie voltrekt zich echter niet overal in hetzelfde tempo. Daarom blijven wij flexibel – met een aantrekkelijk productportfolio. En met drie verschillende typen aandrijflijnen, namelijk emotionele verbrandingsmotoren, efficiënte plug-in hybrides en volledig elektrische modellen. De Porsche-fabriek in Leipzig is een pionier en een vlaggenschip op het gebied van flexibiliteit en duurzaamheid. Voor Porsche zelf, maar ook voor de auto-industrie als geheel.”

 

Bondsminister dr. Volker Wissing benadrukte: “Ik ben erg blij met deze nieuwe productielocatie voor elektromobiliteit in Duitsland. Het is nu de gezamenlijke taak van politiek en bedrijfsleven om elektromobiliteit nog aantrekkelijker te maken voor mensen. Om dit te bereiken hebben we een betrokken auto-industrie nodig die met ons samenwerkt. Bijvoorbeeld door samen een bijdrage te leveren aan het toekomstgericht uitbreiden van de laadinfrastructuur. Omdat opladen net zo eenvoudig moet zijn als het vullen van de tank. Dit is de enige manier om de bereidheid van mensen om over te stappen op klimaatvriendelijke elektrische auto’s te vergroten. Met het zogenaamde Duitse netwerk gaan we op volle kracht verder met de uitbreiding van de snellaadinfrastructuur door het hele land – met nog eens 9.000 snellaadpunten die de basisvoorziening in de regio’s en op de snelwegen van het land garanderen.”

De autoproductie kent in Saksen een lange traditie. De eerste steen van de industrie werd gelegd met de opening van de Horch-fabriek in Zwickau in 1904. “Saksen is de bakermat van de Duitse autoproductie. Het jubileum ter ere van ‘120 jaar autoproductie in Saksen’ is een symbool van het vermogen van de industrie om zichzelf te transformeren en open te staan voor nieuwe technologie in de deelstaat, en van het succes van de hier gevestigde bedrijven”, aldus staatspremier Michael Kretschmer. “Bijna één op de tien in Duitsland gebouwde personenauto’s komt uit ‘autoland Saksen’. De deelstaat is een van de toonaangevende productielocaties voor volledig elektrische auto’s in Duitsland en in heel Europa en heeft zijn positie als aantrekkelijk, succesvol zakencentrum stevig verankerd. Als aanjager van innovatie zal de elektromobiliteit Saksen als vestigingsplaats naar nog grotere hoogten brengen.”

Porsche-productie: slim, slank, groen
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van de Porsche Strategie 2030. De sportwagenfabrikant zet zich in voor de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs en wil een pionier zijn op het gebied van duurzame mobiliteit. Staatspremier van Baden-Württemberg Winfried Kretschmann: “We staan nu met beide benen stevig in een nieuw tijdperk van mobiliteit. Bij personenwagens is alles gericht op elektromobiliteit. En Porsche laat ons zien dat dit niet alleen logisch is, maar ook leuk!” Ook is hij ervan overtuigd dat Duitsland als vestigingsplaats goed is toegerust voor deze structurele transformatie. In deze context benadrukt hij het belang van innovatie en creativiteit: “In Duitsland hebben we de knowhow en inventiviteit om koploper te zijn op het gebied van elektromobiliteit. Het beste van het beste van ons land wijst ons de weg. Daarom ben ik ervan overtuigd dat we de verandering naar een duurzamere mobiliteit gaan beheersen.”

In Leipzig wordt de Macan geproduceerd met een CO2-neutrale balans. “Bij de productie bij Porsche hebben we de ‘smart, lean and green’-aanpak in al onze fabrieken geïmplementeerd. Dit betekent dat we de visie hebben van een intelligent verbonden fabriek met de laagst mogelijke impact op het milieu”, zegt Albrecht Reimold, lid van de Raad van Bestuur van Porsche voor Productie. “Wij bij Porsche werken ook aan een CO2-neutrale balans in de gehele waardeketen van nieuw gebouwde auto’s tegen 2030.” De fabriek in Leipzig heeft talloze onderscheidingen ontvangen voor haar duurzame aanpak, waaronder de ‘Lean and Green Management Award’ in 2021. De prijs ‘Factory of the Year’ in 2023 erkende ook de strenge duurzaamheidsnormen van de Porsche-locatie in Saksen.

Economische motor met een brede betrokkenheid bij de samenleving
Ruim 4.600 medewerkers bouwen de Macan- en Panamera-modellen in de Porsche-fabriek in Saksen. De sportwagenfabrikant heeft ook veel verplichtingen aan Leipzig op het gebied van onderwijs, cultuur, sociale kwesties, sport en milieu. Burgemeester Burkhard Jung bracht hulde aan de inzet van de sportwagenfabrikant voor de regio: “We zijn erg blij en trots om Porsche in Leipzig te hebben. Porsche is hier niet alleen een belangrijke economische motor, maar ook een betrokken partner van de stad – als ondersteuner van cultuur-, sport- en sociale projecten, vooral ten behoeve van jongeren. Zonder Porsche zouden bijvoorbeeld de ‘Klassik airleben’-concerten van het Gewandhausorchester in Rosental nauwelijks mogelijk zijn geweest.

Belangrijke succesfactor: de mens centraal stellen
In het kader van de uitbreiding van de fabriek voor de Macan kon de fabriek in Leipzig haar medewerkers snel kwalificeren en emotioneel voorbereiden op de elektromobiliteit en op de nieuwe taken die daarmee gepaard gaan. Plant Manager Gerd Rupp benadrukte tijdens het evenement: “Processen worden robuuster en efficiënter dankzij technologieën als augmented reality. Maar onze medewerkers zijn en blijven een sleutelfactor bij de planning van de transformatie. Het leven en de ziel van een fabriek zijn de mensen die technologieën actief vormgeven.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *